سومین جشنواره انگور ارومیه شروع به کار کرد

به گزارش مجله بابلسر، به گزارش خبرنگاران، عضو و رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر ارومیه سه شنبه شب در آیین شروع به کار این جشنواره با اشاره به اینکه کاشت و فراوری انگور در ارومیه و استان، ریشه در سنت های اصیل تاریخی این خطه دارد گفت: برگزاری جشنواره انگور بهترین فرصت برای شناساندن قابلیت های این شهر در فراوری این محصول کشاورزی مهم است.

سومین جشنواره انگور ارومیه شروع به کار کرد

محمد ستار پور اضافه نمود: آذربایجان غربی و شهر ارومیه از قطب های مهم فراوریات کشاورزی و گردشگری کشور به شمار می رود و ما وظیفه داریم قابلیت های این بخش را بیش از پیش به مردم بشناسانیم.

در آیین شروع به کار این جشنواره اسدالله درویش امیری معاون امور مجلس، استانها و حقوقی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، قربانعلی سعادت استاندار آذربایجان غربی، مدیران کل ادارات و دستگاههای اجرایی استان، اعضای شورای اسلامی شهر ارومیه، شهفرایندان و مسافران روزهای پایانی تابستان در ارومیه و همچنین تعدادی از شهفرایندان کشورهای همسایه از جمله ترکیه و اقلیم کردستان عراق حضور داشتند.

در این جشنواره که تا روز شنبه 28 شهریورماه جاری برگزار می گردد، ظرفیت های فراوری، فرآوری و صنایع تبدیلی انگور در ارومیه در معرض دید عموم قرار گرفته است.

آسیاب آرد (اون دگرمانی)، محل های تهیه دوشاب، مراحل زراعت و باغبانی در روستاهای آذربایجان غربی، زندگی عشایری، تهیه آش و نان سنتی و غرفه های مراکز ارائه خدمات گردشگری و مسافرتی و برگزاری تئاتر خیابانی از جمله بخش های این جشنواره به شمار می فرایند.

یکی از مهمترین جلوه های روز شروعین جشنواره که تا پاسی از شب نیز ادامه داشت، حضور پرشور مردم در دهکده ساحلی چی چست بود به طوری که ترافیک بسیار سنگینی برای ورود به این دهکده ایجاد شده بود.

همچنین مردم در محل برگزاری جشنواره با دریافت عکس های سلفی و همچنین خرید محصولات سنتی از برگزاری چنین جشنواره ای ابراز شادمانی می کردند.

در بخشی از این جشنواره نیز دختران ارومیه ای بازی بومی محلی وسطی و هفت سنگ را به نمایش گذاشتند.

این جشنواره تا شنبه هفته آینده صبح و عصر میزبان شهفرایندان ارومیه ای و گردشگران بازدیدکننده است.

جشنواره انگور، اقتصاد و سلامتی با رویکرد معرفی توانمندی ها و پتانسیل ها و حفظ آیین، آداب و رسوم منطقه تحت همین عنوان در ارومیه از سه سال پیش برگزار می گردد ولی سال جاری کوشش شده برگزاری این جشنواره ابعاد ملی داشته باشد.

آذربایجان غربی با فراوری سالانه بیش از 8 الی 10 درصد انگور کشور رتبه اول را به خود اختصاص داده و یکی از قطب های اصلی فراوری انگور به شمار می رود به طوری که سالانه افزون بر 280 هزار تن انگور از 50 رقم از جمله حسینی، دانه بلند، ریش بابا، کشمشی، خلیلی یاقوتی و قرمز در آن برداشت می گردد.

در این میان ارومیه به دلیل سهم بالای فراوری و باغات انگور تحت عنوان شهر انگور در کشور مشهور است اگر از روستاها و حاشیه های این شهر گذر کنید باغات پر محصول و زیبای انگور را می توان به راحتی مشاهده کرد باغاتی که رهگذاران و گردشگران را به خود مجذوب می نماید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 15 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 409

به "سومین جشنواره انگور ارومیه شروع به کار کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سومین جشنواره انگور ارومیه شروع به کار کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید