سند قلعه فلک الافلاک به نام میراث فرهنگی صادر شد

به گزارش مجله بابلسر، ایرنا/ براساس سخنان استاندار لرستان و آخرین خبرهای بدست آمده، سند قلعه فلک الافلاک به نام میراث فرهنگی صادر شد.

سند قلعه فلک الافلاک به نام میراث فرهنگی صادر شد
بیشتر بخوانیدقلعه فلک الافلاک خرم آباد | یک شاهکار مهندسی در استان لرستان

قضیه چیست؟

سیدموسی خادمی افزود: این اثر تاریخی تا پیش از این سند نداشته است که اقدامات حقوقی، انجام مراحل نهایی انتقال و صدور سند قلعه از سال 97 در دستور کار بود.

وی گفت: ارتش و سپاه در 2 بخش این اثر تاریخی مستقر بودند که در حال حاضر ارتش حریم قلعه را بطور کامل رهاسازی نموده و در مورد سپاه نیز توافق سه جانبه ای میان استانداری، سپاه و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح صورت گرفت که بر مبنای آن حریم را آزاد می نماید.

استاندار لرستان با تاکید بر اتمام امور حقوقی سند قلعه فلک الافلاک توضیح داد: این توافق با سپاه برگشت ناپذیر است، چرا که این نهاد نیز بطور کامل با تخلیه حریم قلعه موافق و با مجموعه استان همراه اما با کمبود منابع اعتباری برای ساخت پادگان جدید روبرو است.

خادمی یاری به ساماندهی قلعه فلک الافلاک را یک کار ارزشمند در دولت دوازدهم دانست و گفت: ساخت پادگان جدید سپاه حضرت ابوالفضل (ع) لرستان بیش از 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امید می رود طی یک تا 2 سال آینده به اتمام برسد.

وی افزود: همزمان با انجام اقدامات حقوقی و حل مسائل مربوط به آزادسازی حریم، منابع اقتصادی خوبی برای تملک مغازه های اطراف این بنای تاریخی تامین و اقدامات بازسازی مطلوبی نیز درون قلعه صورت گرفته است.

استاندار لرستان گفت: اعتبار لازم برای آزادسازی اطراف پل تاریخی صفوی خرم آباد تامین و مغازه های این حریم با بیش از 20 میلیارد تومان خریداری شد، چرا که آزادسازی حریم پل صفوی بخشی از طرح آزادسازی حریم قلعه فلک الافلاک در راستای ثبت جهانی است.

خادمی با اشاره به وجود املاک و بناهای مزاحم و غیر اصولی در حریم این اثر تاریخی گفت: مغازه های پیرامون پل صفوی، وجود بناهای مزاحم، جلوه و نماد قلعه را دچار مشکل نموده بود که پس از سالها توانستیم با تامین اعتبار حدود 20 میلیارد تومان بیشتر این واحدها را خریداری و تخریب کنیم.

وی توضیح داد: فضای آزادشده، پس از تخریب و بازسازی اصولی به محوطه پشت پارک قلعه اضافه می گردد و محیط گردشگری دلنشینی ایجاد خواهد شد.

استاندار لرستان گفت: تعداد کمی از مغازه های اطراف پل صفوی به دلیل اختلاف و مالکان و انحصار ورثه تا به امروز خریداری نشده که امیدواریم این مشکل به زودی حل گردد.

خادمی با اشاره به اینکه اجرای این طرح در چند حوزه صورت گرفته، افزود: محوطه سازی این بنای تاریخی در حال اجرا است و ساماندهی فضای اطراف قلعه فلک الافلاک نیز با تکمیل احداث پادگان جدید سپاه و انتقال پادگان فعلی از اطراف این بنای تاریخی انجام خواهد شد.

استاندار لرستان با اشاره به سفر بهمن نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه به لرستان گفت: در این سفر علاوه بر بازدید از ساختمان در حال احداث سپاه، 30 میلیارد تومان برای قلعه فلک الافلاک نیز تصویب شد.

منبع: همگردی
انتشار: 18 فروردین 1400 بروزرسانی: 18 فروردین 1400 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 1363

به "سند قلعه فلک الافلاک به نام میراث فرهنگی صادر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سند قلعه فلک الافلاک به نام میراث فرهنگی صادر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید