روز بزرگداشت کوروش ، بنیانگذار سلسله هخامنشی

به گزارش مجله بابلسر، سال هاست که هفتم آبان با عنوان روز بزرگداشت کوروش شناخته می گردد و به بنیانگذار سلسله بزرگ هخامنشیان اختصاص دارد. اما چرا این تاریخ را برای این پادشاه انتخاب نموده اند و علت اهمیت کوروش و کارهایش در تاریخ ایران چیست؟ اگر شما هم در پی پاسخ این سوالات هستید، این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران را تا پایان بخوانید. قصد داریم کمی بیشتر در خصوص روز بزرگداشت کوروش با شما صحبت کنیم و نگاهی به مهم ترین فتح کوروش و علت نامگذاری این روز به نام کوروش بزرگ داشته باشیم.

روز بزرگداشت کوروش ، بنیانگذار سلسله هخامنشی

خرید بلیط هواپیما شیراز

چرا 7 آبان روز بزرگداشت کوروش است ؟

اگر بخواهیم در یک کلام به دلیل انتخاب هفتم آبان به عنوان روز بزرگداشت کوروش اشاره کنیم، باید بگوییم که 7 آبان سالروز ورود کوروش به بابل بوده است. برای درک بهتر این موضوع باید به رویدادنامه نبونعید مراجعه کنیم که یک سند تاریخی مهم به شمار می رود. این سند، رویدادهای دوره فرمانروایی نبونعید، آخرین پادشاه بابل را روایت می نماید و توصیفاتی از دوران کوروش بزرگ را نیز در خود دارد.

در رویدادنامه نبونعید روایت دقیقی از فتح کشور بابل به وسیله کوروش و ورود این پادشاه به بابل به چشم می خورد. در این سند تاریخی آمده است که کوروش هخامنشی در تاریخ 539 پیش از میلاد در چنین روزی وارد بابل شد. در آن موقع، رود دجله در شرق، رود فرات در غرب و خلیج فارس در جنوب این شهر قرار داشت و به خاطر این موقعیت جغرافیایی ویژه، بابل از مهم ترین شهرها به شمار می رفت. مردم این شهر از ستم فرمانروای خود به ستوه آمده بودند و هر روز آرزوی برکنار شدن او را داشتند. کوروش کبیر با فتح این شهر، آنها را از دست حاکم ستمگرشان نجات داد و بر اساس رویدادنامه نبونعید، پس از ورود به بابل چنین گفت:

زمانی که بدون جنگ و پیکار وارد بابل شدم، همه مردم گام های مرا با شادمانی پذیرا شدند. مَردوک (خدای بابلی) دل های پاک مردم بابل را متوجه من کرد، چرا که من او را ارجمند و گرامی داشتم. ارتش بزرگ من با صلح و به آرامی قدم به بابل گذاشت… نگذاشتم رنج و آزاری به مردم این شهر و این سرزمین وارد آید. من برای صلح کوشیدم، برده داری را برانداختم و به بد بختی های آنان سرانجام دادم. فرمان دادم که همه مردم در پرستش خدای خود آزاد باشند و آنان را آزار ندهند. فرمان دادم هیچ کس اهالی شهر را از هستی ساقط نکند. خدای بزرگ از من خوشحال شد. فرمان دادم تمام نیایشگاه هایی را که بسته شده بود، بگشایند. اهالی این محل ها را گرد هم آوردم و خانه هایی را که خراب نموده بودند، از نو ساختم و صلح و آرامش را به تمامی مردم اعطا کردم

چرا فتح بابل به وسیله کوروش اهمیت دارد ؟

فتح بابل، بزرگترین پیروزی کوروش به شمار می آید و می توان آن را جزو مهم ترین و مشهورترین کشورگشایی کوروش دانست. دلایل این اهمیت عبارتند از:

  • بابل از ثروتمندترین شهرهای آن دوران بود.
  • در این نبرد هیچ خونی ریخته نشد و عنوان جنگ بدون خونریزی را بر آن گذاشتند.
  • کوروش در این کشورگشایی به پادشاهی صلح دوست و خردمند مشهور شد.
  • فرمان نوشتن منشور حقوق بشر در این نبرد صادر شد.

مختصری از زندگینامه کوروش هخامنشی

کسی در خصوص تاریخ تولد کوروش هخامنشی اطلاع دقیقی در دست ندارد اما در بیشتر منابع، تولد این شاه را به سال 599 پیش از میلاد، نسبت می دهند. بیشتر کارشناسان و منابع معتبر مادر وی را ماندانا، شاهزاده ماد و پدرش را کمبوجیه اول، از شاهان استان انشان پارس می دانند و معتقدند نیای وی، هخامنش نام داشته است. از کودکی کوروش نیز اطلاعاتی وجود ندارد و همه آنچه در دست ماست، دوران پادشاهی و فتوحات این شاه را توضیح می دهد.

کوروش به عنوان نخستین شاه هخامنشی و بنیان گذار این سلسله تاریخی شناخته می گردد. او از سال 529 تا 559 پیش از میلاد، شاه هخامنشی بود و سرزمین گسترده ای را اداره کرد. از مهم ترین کارهای او می توان موارد زیر را نام برد:

  • متحد کردن مادها و پارس ها
  • پایه گذاری پادشاهی نوین ایران
  • بنیانگذاری بزرگترین امپراتوری باستان در جهان
  • بنیانگذاری جاده ابریشم
  • تدوین نخستین بیانیه حقوق بشر در جهان (استوانه کوروش)

هنوز به طور دقیق معین نیست که زندگی کوروش هخامنشی چگونه سرانجام یافت. بعضی در خصوص کشته شدن او در جنگ با سکاها و ماساگت ها صحبت می نمایند و بعضی دیگر معتقدند این پادشاه به مرگ طبیعی از جهان رفته است. به هر حال آنچه در خصوص مرگ کوروش بر سر زبان هاست فرمان معروف اوست که برگرفته از کتابکوروش نامه از گزنفون، مورخ یونانی، است:

فرمان دادم تا بدنم را در بدون تابوت و مومیای به خاک بسپارند تا تمام اجزای بدنم ذرات خاک ایران را تشکیل دهد

آرامگاه کوروش در نزدیکی شهر شیراز و در مجموعه تاریخی پاسارگاد قرار گرفته است و هر ساله میزبان گردشگران بسیاری از سراسر جهان است.

شما در خصوص روز بزرگداشت کوروش چه می دانید ؟

در این مطلب در خصوص روز بزرگداشت کوروش با شما صحبت کردیم، بعلاوه در خصوص فلسفه انتخاب این روز حرف زدیم و اطلاعاتی را در خصوص کوروش در اختیارتان قرار دادیم. حالا شما به ما بگویید از این روز چه می دانید؟ آیا نکته ای وجود دارد که بخواهید به آن اشاره کنید؟ منتظر دیدگاه های شما هستیم.

بهاره فلاح

منبع: فلای تودی
انتشار: 25 آبان 1400 بروزرسانی: 25 آبان 1400 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 1684

به "روز بزرگداشت کوروش ، بنیانگذار سلسله هخامنشی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روز بزرگداشت کوروش ، بنیانگذار سلسله هخامنشی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید