خانه تاریخی داروغه ، مشهد Daroogheh Historical House

به گزارش مجله بابلسر، در این مقاله از وب سایت گردشگری خبرنگاران شما را با خانه تاریخی داروغه در شهر مشهد آشنا خواهیم کرد. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا با این خانه تاریخی بیشتر آشنا شوید.

خانه تاریخی داروغه ، مشهد Daroogheh Historical House

بلیط هواپیما در طاهاگشت

خانه داروغه مربوط به دوره قاجار است و در مشهد، خیابان نواب صفوی، راسته حوض مسگران، کوچه داروغه واقع شده و این اثر در تاریخ 7 مهر 1381 با شمارهٔ ثبت 6357 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این اثر در اواخر دوره قاجار به دستور یوسف خان هراتی، داروغه مشهد در مساحت حدود یک هزار و 100 مترمربع احداث شد. خانهٔ داروغه مشهد به لحاظ فرم و شکل معماری به شیوه مرسوم خانه های تاریخی ایران (سه طرف ساخت) بنا شده است و عناصر معماری آن، به ویژه طرح تراس پله های دوطرفه و تزئینات، نشان از الگوبرداری از طرح های معماری روسی دارد. این بنای تاریخی در سال 1391 توسط شهرداری منطقه و شرکت عمران و مسکن سازان ثامن با اعتبار 37 میلیارد ریال خریداری شده و مورد مرمت و بازسازی نهاده شد؛ و در سال 1394 به بهره برداری رسید.

پیشنهاد تور

تور گروهی زمینی وان ترکیه (ویژه آبان ماه)

معماری ایرانی و روسی

خانه تاریخی داروغه را می توان بازمانده ای از آخرین مرحله معماری سنتی ایران دانست؛ هرچند که تحت تاثیر معماری روس نیز قرار گرفته است. در این بنا می توان آجرهای قالبی را در شکل های مختلف دید. همچنین کاشی های هفت رنگ، تزیینات چوبی زیر سقف ها، تندیس های گچی قالبی و تراشیده شده در نمای رو به حیاط به کار رفته است. همه این ها به همراه طرح تراس، پله های دوطرفه و تزیینات از موارد نشانه های معماری روسی هستند که در این بنا مشاهده می گردد. وجود ارسی ها هم معماری شرقی را به رخ می کشد.نمای رو به حیاط ساختمان مزین به آجرهای قالبی است و در برخی از قسمت های آن تندیس های گچ بری شده و قالبی به چشم می خورد. این تندیس ها شامل سر شیر، سر انسان، فرشته بال دار و… است.

بخشهای مختلف خانه داروغه

خانه داروغه از بخشهای: دو ضلع نشیمن، یک ضلع غلام رو، سرداب، نخستین شومینه مشهد، اولین حمام خصوصی مشهد، دو طبقه نانوایی، مطبخ خانه، اتاق های بادگیر، حوض آب جاری سنتی تشکیل شده است.

دو حیاط بخش زمستان نشین و تابستان نشین

در بخش زمستان نشین تمام وسایل گرما ساز و مطبخ در طبقه زیرین ساخته شده بود تا در حفظ دمای خانه موثر باشند، از شومینه و حمام اختصاصی ساختمان که بگذریم، وجود بخاری دیواری و پنجره های دو جداره از عجایب معماری این ساختمان قدیمی بشمار می رود.

در بخش تابستان نشین خانه داروغه، ساخت اتاق های بادگیر، حوض آب جاری سنتی و سبک معماری کاملا مهندسی طوری این سبک را به رخ آیندگان کشیده است که نشان دهد چگونه می توان با استفاده از انرژی هایی نظیر آب، باد و آفتاب یک بنای بزرگ را بدون هیچ هزینه ای تامین کرد.

آدرس و ساعت کاری خانه داروغه مشهد

خراسان رضوی، مشهد، محله قبرمیر، خیابان نواب صفوی، راسته حوض مسگران، کوچه داروغه.

هزینه ورودی خانه داروغه مشهد 3000 تومان است و ساعت بازدید خانه داروغه مشهد، همه روزه به جزء آدینه ها از هشت صبح تا 2 بعدازظهر و سپس از ساعت 4 تا 7 عصر است.

لمینت دندان کامپوزیت دندان ایمپلنت دندان ارتودنسی

منبع: تاپ تراول
انتشار: 21 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 121

به "خانه تاریخی داروغه ، مشهد Daroogheh Historical House" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه تاریخی داروغه ، مشهد Daroogheh Historical House"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید