حقایقی در خصوص سواستفاده از فیل ها در صنعت گردشگری

به گزارش مجله بابلسر، فیل ها از مهربان ترین، باهوش ترین و دوست داشتنی ترین موجودات دنیا هستند. علاوه بر اینها، وقت گذرانی با این حیوانات تجربه ای خارق العاده بوده و بسیاری از گردشگرانی که به این کار علاقه دارند، فیل سواری را در فهرست برنامه سفرهای آینده قرار می دهند. نشستن پشت این حیوان عظیم و پیمودن مسیرهای جنگلی ممکن است به نظر هیجان انگیز بیاید؛ اما وقتی این کار را انجام می دهید، متوجه می شوید که حس خوشایندی در مقابل انجام آن ندارید. در واقع، اگر در خصوص فیل سواری و صنعت استفاده از حیوانات در گردشگری تحقیق کنید، حقایق تلخی را درباره آنها متوجه می شوید. در خصوص سواستفاده ای که از حیوانات می گردد و شرایط بسیار بدی که آنها در آن زندگی می نمایند، می آموزید. سپس، به احتمال زیاد از خودتان شرمسار خواهید شد. اگر هنوز هم در خصوص فیل سواری و شرکت کردن در ویژگی های منفی صنعت استفاده از حیوانات در گردشگری دودل هستید و تردید دارید، بهتر است این نوشتار را بخوانید تا حقایق تلخ در خصوص سواستفاده از فیل ها در صنعت گردشگری را بدانید و رفتن به سیرک، باغ وحش و مراکز مشابه را تحریم کنید.

حقایقی در خصوص سواستفاده از فیل ها در صنعت گردشگری

بهترین تجربه سفر را با bestcanadatours.com تجربه کنید و با مجری مستقیم بهترین برنامه سفر را برای خود انتخاب کنید.

فیل ها تمام عمرشان را در اسارت می گذرانند

هم اکنون حدود 50 هزار فیل آسیایی وجود دارند و اتحادیه بین المللی حفاظت از محیط زیست که بیشتر با نام اختصاری آی یوسی ان IUCN شناخته می گردد، آنها را در فهرست جانورانی که در خطر انقراض قرار دارند، جای داده است. فیل ها در هندوستان، تایلند، سری لانکا، لائوس، کامبوج و ویتنام برای سواری دادن و کار در سافاری ها استفاده می شوند. جامعه دنیای پشتیبانی از جانوران یا WAP گزارشی با عنوان حیات وحش روی یک بند بیرون داد که در آن به توصیف شرایط زندگی اسارت بار فیل ها در تایلند پرداخت. این گزارش از 118 مکان نام می برد که در آنها مجموعا بیش از 1600 فیل زندگی می کردند. بیشتر این مکان ها فیل سواری و سایر جاذبه های مورد علاقه دنیاگردان را به آنها ارائه می کردند. این گزارش بیان می کرد که بیش از نیمی از این حیوانات دوست داشتنی در شرایطی بسیار وحشتناک و تحت محدودیت های بسیار شدید زندگی می کردند. بسیاری از آنها اجازه نداشتند با سایر فیل ها ارتباط برقرار نموده و بعضی از آنها اصلا مورد معاینه و بازرسی دامپزشک قرار نمی دریافتد. این حیوانات بی پناه وقتی تنها چند ماهه بودند از مادرهایشان جدا شده بودند. روش های متعددی برای شکستن روح آنها و وادار نمودنشان به درست رفتار کردن و انجام اجراهای مورد علاقه مالکشان به کار برده شدند. در بخش های بعدی به این روش های وحشتناک خواهیم پرداخت.

فرایند خرد کردن فیل ها

فیل سواری ممکن است بنظر یک فعالیت مفرح به نظر برسد؛ اما اصلا اینطور نیست. فیل ها یک نوع از حیوانات وحشی هستند و نباید توسط انسان ها مورد سواری قرار بگیرند. بهتر است این نکته را بدانید که آنها به این دلیل به شما اجازه می دهند رویشان سوار شوید که در هر مرحله از فرایند ای که طی نموده اند، با آنها با خشونت و بی رحمی رفتار شد. کانال نشنال جغرافی در سال 2002 اولین مستند خود در خصوص فرایند مشهور خرد کردن را به نمایش گذاشت. در این مستند می توانید مردانی را ببینید که روزهای متوالی یک بچه فیل را در قفس با بی رحمی مورد آزار و ارعاب قرار می دهند تا روحش را خرد نموده و او را برای زندگی در صنعت دنیاگردی آماده نمایند. روش وحشیانه دیگری که فیل ها از طریق آن به اسارت گرفته می شوند، روش در تله قرار دادن است؛ در این روش یک گله فیل را به سمت راستا راهرو مانندی که در آن یک گودال دفن شده، راهنمایی می نمایند. اگر این روش های وحشتناک برای اینکه شما را از فیل سواری و رفتن به جاذبه های دنیاگردی که از حیوانات سوء استفاده می نمایند باز دارد کافی نیست، بخش های بعدی را بخوانید تا اوج ظلم به این موجودات دوست داشتنی را دریابید.

رام کردن فیل ها

رام نمایندگان حیوانات سیرک برای مطیع کردن فیل ها از ترفند ساده اما بی رحمانه ای استفاده می نمایند. زمانیکه حیوان هنوز کم سن و سال است، یکی از پاهای او را به تنه درختی می بندند. حیوان هرچه کوشش می نماید نمی تواند خود را از بند خلاص کند. بنابراین، اندک اندک این عقیده که تنه درخت از او خیلی قوی تر است، در فکرش شکل می گیرد. وقتی حیوان بالغ و نیرومند شد، کافی است شخصی نخی را به دور پای فیل ببندد و سر دیگرش را به شاخه ای گره بزند. فیل برای رها کردن خود کوششی نخواهد کرد. پای ما نیز همچون فیل ها اغلب با رشته های ضعیف و شنماینده ای بسته شده است. اما از آنجا که از بچگی قدرت تنه درخت را باور نموده ایم، به خود جرات کوشش کردن نمی دهیم غافل از اینکه برای بدست آوردن آزادی، یک عمل جسورانه کافی است.

روش وحشیانه ای به نام فاجان

فاجان phajaan یا له کردن به معنای طلاق یک بچه فیل از روحش یا شقه کردن اراده یک بچه فیل است. این فرایند از عقیده ای ناشی می گردد که می توان روح یک فیل را از بدنش جدا کرد تا روح وحشی یک فیل را از او خارج نموده و حیوان را مجبور به فرمان پذیری نمایند. شکنجه حیوان از زمانیکه فیل جوان معمولا بین 3 تا 6 ساله است، شروع می گردد. در شروع حیوان را به زور در قفس کوچکی حبس نموده، دستها و پاهایشان را با طناب می بندند تا دست و پایشان کشیده شوند. سپس، کسانی که مسئولیت رام کردن آنها را برعهده دارند، به طور مرتب بچه فیل ها را با مجموعه ای از ابزارها از جمله ابزارهای تیز فلزی و دسته های چوبی کتک می زنند. از یک شی نوک تیز به نام بول هوک bullhook برای ضربه زدن به سر حیوان، خراش دادن پوست و کشیدن گوش هایش استفاده می گردد. بسیاری از فیل ها در اثر خراش و کشیدن هایی که توسط بول هوک bullhook انجام می گیرند، دچار چندین بریدگی در گوش هایشان می شوند. در تمام مدت انجام این کار، به آنها آب و غذا داده نمی گردد و تمام مدت از گرسنگی و تشنگی رنج می برند. فاجان phajaan می تواند به مدت چندین هفته ادامه داشته باشد، تا زمانیکه رام نمایندگان مطمئن شوند که فیل تحت کنترل کامل آنهاست. شکنجه بدین شکل سرانجام می یابد که رام نماینده اولین تکه از غذا و آب را به فیل داده و با این کار این نکته به آنها القا می گردد که این انسان منجی آنهاست - کسی که آنها می توانند به او اعتماد نمایند. فشارهای روحی و فیزیکی در این شیوه از اهلی کردن شدیدا اعمال می شوند.

سلامتی فیل ها

ستون فقرات فیل ها قادر به تحمل وزن انسان ها نیست و فیل هایی که تمام روز را به حمل کردن انسان ها می پردازند، ممکن است دچار مسائل دائمی ستون فقرات شوند. اگر دلتان می خواهد بهتر متوجه وحشتناک بودن این مسئله شوید، کافیست تصور کنید که هر روز به مدت 9 ساعت مجبور باشید یک کوله پشتی به وزن 25 کیلوگرم را حمل کنید. بعلاوه، فیل ها مجبور هستند وزن یک کجاوه را نیز که برای راحتی ما انسان ها روی آنها نصب می گردد، تحمل نمایند. این کجاوه ها مرتبا بر روی پوست این حیوانات حساس کشیده شده و باعث به وجود آمدن تاول هایی می شوند که به راحتی ممکن است به عفونت و مرگ منتهی گردند.

ارتباط اجتماعی فیل ها

فیل ها نیز مانند انسان ها موجودات زنده هستند. آنها دوست دارند با همنوعان خود و بویژه با خانواده و دوستانشان در ارتباط باشند. متاسفانه، در بیشتر نقاط دنیاگردی آنها قادر به انجام این کار نیستند. آنها را از خانواده حتی از مادرشان جدا نموده و اجازه نمی دهند به هیچ فیل دیگری نزدیک باشند. آنها بیشتر زندگی خود را در زنجیر و بدون هیچ ارتباطی با سایر فیل ها می گذرانند.

شرایط زندگی فیل ها

این نکته تقریبا در تمامی چهار بخش قبلی شرح داده شد؛ اما باز هم همه مطلب ادا نمی گردد. در سفر به نقاط دنیاگردی مختلف، قطعا با ردیفی از فیل ها روبرو می شوید که بچه فیل ها را با زنجیر به مادرشان بسته اند و بچه فیل می بایست سرعت خود را با سرعت مادر هماهنگ کند که مسلما برایش سخت است و باعث می گردد خیلی زود خسته گردد. در این لحظه، راهنما یا فیلبان با بول هوک bullhook او را می زند تا مجبور گردد به راه رفتن ادامه دهد. این بول هوک bullhook شی ترسناکی بوده که فیل ها آن را تا آخر عمرشان بیاد خواهند داشت و این شی قدرت این را دارد که هر لحظه ترس را در آنها برانگیزد.

چرا انسان ها هنوز فیل سوار می شوند؟!

متاسفانه، بیشتر افراد بخاطر نبود آگاهی این کار را انجام می دهند. آنها هیچ چیز در خصوص سختی و رنج هایی که فیل ها و سایر حیوانات در صنعت دنیاگردی متحمل می شوند، نمی دانند. اگر در خصوص این موضوع مطالعه داشتند یا ویدیوهای مربوط به آن را دیده بودند، مطمئنا بیشتر آنها فیل سواری را از فهرست برنامه سفرهای آینده خود حذف می کردند. اگر بول هوک bullhook را کنار بگذاریم، هنوز هم دلایل خوبی برای انجام ندادن فیل سواری و پیدا کردن یک راه انسانی تر برای ارتباط برقرار کردن با فیل ها وجود دارد. نقاطی دیده شده که از فیل ها بخوبی مراقبت می نمایند؛ اما شما به عنوان دنیاگرد می بایست آنها را زیر نظر بگیرید؛ اگر فعالیت هایی مانند فیل سواری یا فعالیت های مشابه در آنها انجام می شوند، این نقاط اصلا دوستدار حیات وحش نیستند و با رفتن به این نقاط و پرداختن پول به آنها، باعث تداوم این روش های ظالمانه خواهید شد. در بخش های بعدی، در خصوص اینکه چطور این نقاط را بشناسید و چه کاری در قبال آنها انجام دهید، می نویسیم.

مراقب این به اصطلاح پناهگاه های حیات وحش باشید

بسیاری از این به اصطلاح پناهگاه و مراکز توانبخشی اصلا در جهت نام خود فعالیت نمی نمایند و تنها یک ماسک برای انجام کارهای دیگر هستند. آنها مانند بسیاری دیگر از نقاط توریستی در دنیا بخاطر منفعت خود از فیل ها سو استفاده نموده و آنها را آزار می دهند. مشکل این است که بیشتر دنیاگردان فکر می نمایند با حمایت از این گونه مراکز، عملی اخلاقی انجام می دهند. آنها فرض می نمایند که زندگی در این مراکز اصلا مملو از آزار و سختی نیست و هیچ عمل وحشیانه ای در حق این فیل ها انجام نمی گیرد. اما، دقیقا برعکس است. اگر در این مراکز مشغول فعالیت هایی از جمله فیل سواری، تماشای اجرای فیل ها یا تماشای حرکات موزون می شوید، هرگز و قطعا هیچ لطفی در حق فیل ها نمی کنید.

یک طومار خاص را امضا کنید

شما می توانید طومار ویژه ای به نام تعهد سازمان دنیای حمایت از حیوانات را امضا نموده و همبستگی خود را بر علیه خشونت و سو استفاده از حیوانات وحشی را ابراز نمایید. امضایی که شما پای این برگه می زنید، واقعا مهم و تاثیرگذار بوده و می تواند تغییرات مهمی را ایجاد کند.

چگونه می توانیم یک پناهگاه دوستدار فیل ها را تشخیص دهیم؟!

وقتی هیچ فعالیت سرگرمی ساز از فیل ها مشاهده نمی کنید و آنها را در حال اجرای هیچ چیز خاصی نمی بینید، می توانید مطمئن باشید که در حال تجربه برخورد کاملا اخلاقی با آنها هستید. در این پناهگاه نباید فیل سواری، نمایش فیل ها صورت گیرد. می توانید سابقه آن پناهگاه خاص را در اینترنت آنالیز نموده و مطمئن شوید که سابقه ای شفاف دارد. در اینگونه پناهگاه های اخلاقی، هیچ نشانه ای از اسیر دریافت حیوانات و اجبار آنها به جفت گیری نمی بینید؛ چرا که اینگونه اجبارها معمولا پیروز نیستند و گاهی ممکن است به مسائل فیزیکی برای جانور منتهی شوند. بعلاوه، توجه مجموعه را از نجات دادن و مراقبت از فیل ها بر می دارند. در اینگونه مراکز، خرید و فروش فیل ها صورت نمی گیرد؛ بلکه این جانوران از راه مصادره، اهدا از طرف مردم و به عنوان بخشی از یاری مردم منطقه به حیوانات به پناهگاه آورده شده اند. فیل ها می بایست در گروه های طبیعی با همنوعان خود ارتباطات اجتماعی داشته و باید قادر باشند آزادانه حرکت نمایند و از نقطه ای به نقطه دیگر بروند. و در نهایت، مراکزی که فعالیت اخلاقی داشته، در آنها آموزش های ویژه برای بازدیدنمایندگان در زمینه آگاهی رسانی در خصوص نیازهای حیوانات وجود دارند. بخاطر داشته باشید که همواره تقاضا باعث بوجود آمدن عرضه می گردد. بنابراین، تقاضای دنیاگردان برای دیدن سرگرمی های مربوط به حیوانات و تماشای اجراهای آنها باعث شده تا مراکز غیرانسانی مانند آنچه که ذکر شد، بوجود بیایند. تا زمانیکه مردم یا روراست تر بگوییم شما به چنین نمایش ها و فعالیت هایی علاقمند هستید، این حیوانات بیچاره بخاطر سودآوری و پول، مورد سو استفاده و خشونت قرار خواهند گرفت.

منبع: همگردی
انتشار: 28 دی 1400 بروزرسانی: 28 دی 1400 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 671

به "حقایقی در خصوص سواستفاده از فیل ها در صنعت گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایقی در خصوص سواستفاده از فیل ها در صنعت گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید