توسعه ریلی کشور 11 هزار کیلومتر از چشم انداز 1404 عقب است
به گزارش مجله بابلسر، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا های حمل و نقل با بیان اینکه توسعه ریلی کشور 11 هزار کیلومتر از چشم انداز 1404 عقب است، گفت: حدود 89 درصد حمل و نقل کشور، جاده ای و حدود 11 درصد ریلی است که خسارت محسوب می گردد و مالی نیست.

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا های حمل و نقل در گفتگوی ویژه خبری با تاکید بر لزوم ریلی کردن حمل و نقل ادامه داد: متاسفانه فقط حدود 11 تا 12 درصد بار به وسیله ریلی حمل و نقل می گردد که این باید افزایش یابد.
وی با اشاره به اینکه ریل کشور در چشم انداز سال 1404 قرار است به 25 هزار کیلومتر برسد، گفت: اکنون 13 هزار و 900 کیلومتر زیرساخت ریلی در کشور وجود دارد.
خادمی گفت: باید شرایط زیرساخت ها را اقتصادی کنیم تا سرمایه ها جذب گردد.
او اضافه نمود: تقریبا همه آزاد راه ها را با مشارکت بخش خصوصی ساختیم و به وسیله عوارضی که وضع می گردد سرمایه گذار بخش خصوصی، منتفع می گردد، اما در زمینه ریلی، چنین شرایطی وجود ندارد و این مسئله ای برای جذب سرمایه های داخلی و خارجی است.
خادمی ادامه داد: تنها راهی که برای ما باقی مانده است این است که از فاینانس های داخلی و خارجی استفاده کنیم که در این زمینه اقدامات خوبی را انجام دادیم.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا های حمل و نقل کشور گفت: مجموع اعتباری که در سال برای توسعه شبکه ریلی داده می گردد حدود 1500 میلیارد تومان است.
او با بیان اینکه پس از انقلاب، توان اجرایی کشور در بخش ریلی افزایش پیدا نموده است، اضافه نمود: پیش از انقلاب، تقریبا همه روسازی راستا ریلی کشور توسط متخصصان خارجی اجرا می شد، اما اکنون صفر تا 100 آن با حضور متخصصان داخلی انجام می گردد.
وی اضافه نمود: با منابع اقتصادی کنونی، سالانه فقط حدود 120 تا 150 کیلومتر می توانیم راه ریلی بسازیم.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا های حمل و نقل کشور گفت: میانگین سالانه ساخت راستا ریلی در پیش از انقلاب 100 کیلومتر بود، اما پس از انقلاب 200 کیلومتر است.
خادمی با اشاره به اینکه اتفاقات خوبی در بخش توسعه ریلی افتاده است، اضافه نمود: تا پیش از انقلاب، کل ریل های موجود در کشور 4 هزار و 600 کیلومتر بود، اما اکنون این رقم به حدود 14 هزار کیلومتر رسیده است.
او اضافه نمود: در سه سال گذشته حدود 800 کیلومتر راستا ریلی به بهره برداری رسیده است.
خادمی بر لزوم تکمیل شبکه ریلی کشور تاکید و اضافه نمود: انجام این کار به تامین به موقع و کافی منابع اقتصادی بستگی دارد.
وی اضافه نمود: کوشش می کنیم به اولویت های ترانزیتی توجه گردد.
خادمی گفت: در اجرای طرح ها با شرکت راه آهن، هماهنگی لازم وجود دارد و کوشش بر این است که شبکه های اصلی ریلی کشور به بهره برداری برسد.
منبع: خبرگزاری دانشجو