با 10 محوطه پیش از تاریخ بریتانیا آشنا شوید

به گزارش مجله بابلسر، محوطه های پیش از تاریخ بریتانیا نظیر قبرستان سیاه در نورفولک، دایره سنگی کسلریگ در کومبریا و قلعه دختر در دورست از قدمت و اصالت این سرزمین حکایت دارند.

با 10 محوطه پیش از تاریخ بریتانیا آشنا شوید

محوطه های تاریخی و فوق العاده مجذوب کننده بریتانیا، حس غرور و افتخار وصف ناشدنی به مردم این کشور می دهد. آثار پیش از تاریخ بریتانیا حدود 4000 سال قدمت دارند (از زمانی که کشاورزان دوران نوسنگی با استفاده از چوب، خاک و سنگ این سازه های تاریخی را می ساختند تا زمان حمله رومی ها در 43 سال قبل از میلاد). این آثار شامل سنگ های ایستاده تا دایره های سنگی بسیار بزرگ، کپه های تدفین تا قلعه های تپه ای است. در ادامه قصد داریم 10 محوطه پیش از تاریخ در سراسر بریتانیا را به شما معرفی کنیم که ارزش تماشا دارند.

1. ایوبری، ویلتشیر

محوطه باستانی ایوبری (Avebury) یک محوطه باستانی متعلق به دوران نوسنگی در ویلتشیر است و عمارت تودور (Tudor manor) نیز در این محوطه واقع شده است. این محل به وسیله یک دایره و گودال سنگی بزرگ، به دو بخش تقسیم شده است و امکان پیاده روی در آن وجود دارد. نقاط تماشای و پیش از تاریخ که در بیرون این روستا واقع شده است عبارت اند از محدوده پیاده ر وی ویندمیل هیل (آسیاب بادی Hill)، گذرگاه وست کنت (West Kennet Avenue) که در امتداد دو طرف آن تکه سنگ هایی واقع شده است، وست کنت لانگ بارو (West Kennet Long Barrow) با حدود 5,650 سال قدمت، سیلبوری هیل (Silbury Hill) که تپه ای به بلندی 37 متر است و بزرگ ترین تپه ساخت دست انسان در پیش از تاریخ اروپا به شمار می رود.

2. قبرستان سیاه، نورفک

از حدود 4500 سال پیش (درست زمانی که سنگ های غول پیکر استون هیج روی هم نهاده شد)، معدن چیان آغاز به حفاری در منطقه برکلند کردند و سنگ های چخماق بسیار باکیفیتی برای ساخت ابزار، اسلحه و اشیای تزئینی استخراج کردند. یکی از 10 معدن سنگ چخماق نوسنگی در انگلستان، قبرستان سیاه (Grimes Graves) در نورفولک با بیش از 400 چاله است. برای کاوش بیشتر می توانید یک کلاه ایمنی بر سر بگذارید و با یاری نردبان به داخل یکی از گودال ها بروید. تا در این منطقه هستید از ویرانه های صومعه تتفورد (Thetford Priory) قرن دوازدهمی و ویرانه های صومعه مقبره مقدس (Church of the Holy Sepulchre) تماشا کنید.

3. دایره سنگی کسلریگ، کومبریا

کسلریگ (Castlerigg) در کومبریا حدود سه هزار سال قبل از میلاد ساخته شده است و یکی از قدیمی ترین دایره های سنگی و جاهای تماشای بریتانیا محسوب می گردد. این محوطه در بالای یک تپه واقع شده است و چشم انداز ای فوق العاده از محیط اطراف را پیشکش نگاه بازدیدکنندگان می نماید. این دایره با استفاده از 38 سنگ و به قطر 30 متر ساخته شده است. هدف از ساخت این دایره معین نیست؛ اما احتمال می رود که به عنوان محل تجارت، محل دیدار یا حتی رصدخانه نجومی (سنگ ها در راستای خورشید، ماه و ستارگان قرار دارند) به کار می رفته است. این محوطه در نزدیکی Keswick واقع شده است و با پیاده روی در یک جهت دایره ای از میدان بازار شهر، می توانید به این محل برسید.

4. قلعه دختر، دورست

در زمان عصر آهن (حدود 800 سال قبل از میلاد)، بریتانیایی های باستان بر سر تصاحب زمین و امنیت، رقابت بسیاری با هم داشتند و به همین علت اقدام به ساخت قلعه های تپه ای می کردند. بزرگ ترین و پیچیده ترین آن ها، قلعه دختر دورست (Maiden Castle) در دورست است که ابعاد آن به بزرگی 50 زمین فوتبال است و خندق های عمیق و دیوارهایی به بلندی 6 متر دارد. در نزدیکی این قلعه، ناین استونز (Nine Stones) واقع شده است که یک دایره سنگی کوچک متعلق به پیش از تاریخ است. قبرستان وینتربورن پور لات باروز (Winterbourne Poor Lot Barrows) از عصر برنز با 44 کپه تدفین را نیز از دست ندهید.

5. روستای باستانی کیسوستر، کورنوال

روستای باستانی چایسوستر (Chysauster Ancient Village) در دامنه دره ای کم عمق و رو به روی دریا واقع شده است و این اقامتگاه تاریخی با قدمت 2 هزار سال، به خوبی زندگی روزمره در عصر آهن را نشان می دهد. به راحتی می توانید در خیابان اصلی و اطراف خانه های حیاط دار با دیوار سنگی قدم بزنید و از جهت زیرزمینی که احتمالا برای انبار، پناهگاه یا مراسم مذهبی استفاده می شد نیز تماشا کنید. در اطراف حومه کورنوال، جهتهای پیاده روی مجذوب کنندهی وجود دارد و می توان جهتهای زیرزمینی در نزدیکی روستای باستانی کارن ایونی (Carn Euny Ancient Village) را نیز مشاهده کرد.

6. سنگ های ایستاده کالانیش، جزیره لوئیس

سنگ های کالانیش (Calanais Standing Stones) حدود 5 هزار سال قبل در ساحل شمال غرب جزیره لوئیس کشف شدند و حدود 500 سال قدیمی تر از دایره نوسنگی معروف انگلستان هستند. این محوطه از حدود 50 سنگ تشکیل شده است که ارتفاعی معادل 4 متر دارند و از قدیمی ترین سنگ های روی کره زمین به حساب می آیند.

این سنگ ها به شکل صلیب چیده شده اند و به نظر می رسد که با مدارهای خورشید و ماه همتراز باشند. می توانید در اطراف سنگ ها حرکت کنید و دید 360 درجه ای به دریاچه و تپه های اطراف داشته باشید. علاوه بر این، یک مرکز بازدیدکننده، نمایشگاه و کافه نیز در این محل به چشم می خورد.

7. مرکز نو سنگی اورکنی

4 بخش از مرکز نوسنگی اورکنی (Heart of Neolithic Orkney) به عنوان سایت میراث جهانی یونسکو مطرح است. از گور معبری میزهو و سنگ های ایستاده استنس (Stenness) آغاز کنید که ارتفاع سنگ های ایستاده آن به 6 متر می رسد. سپس اگر کمی به سمت شمال بروید، حلقه برودگار (Ring of Brodgar) را خواهید دید که یک دایره سنگی به بزرگی 130 متر در میان محوطه فو ق العاده ای از دریاچه ها و کوه ها نهاده شده است. در ساحل غربی نیز اسکارا بری (Skara Brae) با دیوارهای سنگی، گذرگاه ها و حتی تخت های دوران نوسنگی واقع شده است.

8. برین کادر فانر، اسنوودیا

سنگ قبر عصر برنزی برین کادر فانر (Bryn Cader Faner) در دشت وسیع و دنجی در نزدیکی روستای Gwynedd در Talsarnau واقع شده است. چیدمان دایره وار تخته سنگ ها به نحوی است که به شکل یک تاج بزرگ به نظر می رسد و در وسط آن یک قبر واقع شده است که گنجینه های آن دزدیده شده است. در دوران جنگ جهانی دوم، زمانی که ارتش از این محل برای تمرین های هدف گیری استفاده می کرد، آسیب های بسیاری به آن وارد کرد. در ادامه می توانید از قلعه قرون وسطایی هارلش (Harlech Castle) تماشا کنید و بعد به سراغ قلعه تپه ای مول گودوگ (Moel Goedog) بروید.

9. کارن گودوگ، پمبروک شایر

محوطه های کارن گودوگ (Carn Goedog) و Craig Rhos. y. felin در پمبروک شایر در 240 کیلومتری ویلتشیر قرار دارند و معادنی باستانی به حساب می آیند که بر اساس نظر بعضی از باستان شناسان، سازندگان استون هیج از سنگ های این معادن برای ساخت استون هیج استفاده نموده اند. به عبارتی معین شده است که سنگ های دولریت و ریولیت استون هیج از این محوطه ها به دست آمده است. جهت پیاده روی 12 کیلومتری جاده طلایی (Golden Road) از مرکز تپه های پرسلی (Preseli Hills) عبور می نماید و می توانید با پیاده روی در این جهت شاهد قبرهای عصر برنز، افسانه های پادشاه آرتور، قلعه تپه ای عصر آهن فوئل درایگارن (Foel Drygarn) و خود این معادن سنگ باشید.

10. قلعه ناوان، آرماگ

قلعه ناوان (Navan Fort) که به عنوان مرکز افسانه ای آلستر شناخته شده، یکی از باشکوه ترین محوطه های باستانی در ایرلند شمالی است. این قلعه فوق العاده روی یک تپه ساخته شده است و شامل دو کپه می گردد که با خندق و ساحل احاطه شده اند. اشیای این قلعه متعلق به دوران های مختلفی هستند از عصر برنز و آهن گرفته تا دوران اوایل مسیحیت را می توان در آن ها دید. علاوه بر بازدید از قلعه، سری هم به ناوان سنتر (Navan Centre) بزنید که مشابه سکونتگاه های عصر آهن است و می توانید نحوه طبخ سوپ گزنه را یاد بگیرید و مبارزه ای مثل یک جنگجوی سلتیک را تجربه کنید.

منبع: کجارو
انتشار: 6 تیر 1401 بروزرسانی: 6 تیر 1401 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 1895

به "با 10 محوطه پیش از تاریخ بریتانیا آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با 10 محوطه پیش از تاریخ بریتانیا آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید