با این نکات حقوقی بدون ضرر خودرو دست دوم خریداری کنید

به گزارش مجله بابلسر، خرید خودرو از معاملات رایج و البته بسیار مهمی است که اگر افراد به نکات حقوقی آن دقت نکنند ممکن است دچار دردسر و مسائل فراوانی شوند.

با این نکات حقوقی بدون ضرر خودرو دست دوم خریداری کنید

متاسفانه بسیاری از افراد در زمان خرید خودرو به تمام نکات فنی خودرو دقت می نمایند اما در زمان انجام معامله به نکات حقوقی اهمیت کافی نمی دهند و این موضوع آن ها را با ضررهای جبران ناپذیری روبه رو می نماید. در این مطلب از خبرنگاران به موضوع نکاتی مهم برای معامله خودرو دست دوم می پردازیم.

نکاتی مهم برای معامله خودرو دست دوم

سند خودرو

اولین و مهم ترین موردی که باید به دقت آنالیز گردد یا به عبارت دیگر از قوانین فروش خودرو به شمار می آید، آنالیز کامل و دقیق سند خودرو است.

سند خودرو باید هنگام معامله به نام فروشنده باشد و خریدار باید تمام اسناد مالکیت خودرو را به دقت آنالیز کند.

قولنامه خرید ماشین دست دوم

  • در صورت توافق اولیه بین خریدار و فروشنده، برگه ای تنظیم می نمایند که به آن قولنامه گفته می گردد.
  • در خرید خودروی دست دوم باید تمام توافقات در قولنامه به طور دقیق و واضح ذکر گردد. بعلاوه باید در قولنامه قید گردد که عوارض و مالیات ها را فروشنده پرداخت خواهد نمود.
  • خریدار و فروشنده باید قولنامه خرید را در دفتر اسناد رسمی تنظیم نمایند. در غیراین صورت، ضروری است سه نفر شاهد قولنامه را امضاء نمایند.
  • شایان ذکر است یکی دیگر از موارد مهم این است که در قولنامه درج گردد که فروشنده خودرو را به نام خریدار خواهد نمود.
  • پس از تکمیل قولنامه، خریدار که اینک مالک خودرو است باید تمام مدارک خودرو را اعم از کارت و بیمه نامه را از فروشنده تحویل بگیرد.

پرداخت خلافی خودرو

یکی از مواردی که موجب ضرر و زیان بسیاری از افراد شده موضوع خلافی خودرو است. به این صورت که شخص بدون اطلاع از مقدار خلافی خودرو اقدام به خرید می نماید. در واقع باید کلیه جرائم و خلافی های خودرو به وسیله فروشنده، پرداخت و اطلاعات برگه عدم خلافی در قولنامه آورده گردد.

نکات حقوقی خرید خودرو دست دوم

  • پلاک خودرو حتما از نوع تازه باشد و از انواع پلاک قدیمی نباشد.
  • یک سری ابزار از جمله جک و آچار چرخ و زاپاس در خودرو موجود است که آن ها هم جزئی از خودرو بوده و در زمان فروش خودرو، باید تحویل داده شوند.
  • کلیه توافقات خریدار و فروشنده باید در قولنامه ذکر گردد. این امر به این علت اهمیت دارد که اگر بعدها، مالک قبلی خودرو ادعاهایی نسبت به بعضی موارد توافق شده انجام دهد، خریدار به قولنامه و توافقات انجام شده استناد کند.

به طور مثال دو طرف در خصوص وجود یا عدم وجود لوازم جانبی و ضروری و تحویل آن باید توافق و موارد را در قولنامه ذکر نمایند تا پس از آن اختلافی در این باره پیش نیاید.

  • کارت سوخت دریافتی، مربوط به خودروی مورد معامله باشد و کارت دیگری تحویل گرفته نگردد.

کلاهبرداری دلالان خودرو

یکی دیگر از نکات مهم در خرید خودرو، توجه به کلاهبردارانی است که از غفلت افراد سوءاستفاده می نمایند.

باید در نظر داشت که شب ایده آل ترین و برترین زمان برای معامله از نظر یک دلال خودرو است، زیرا بسیاری از عیب و ایرادهای خودرو به واسطه تاریکی و عدم دقت کافی، از نظر خریدار پنهان خواهد ماند. بنابراین توصیه می گردد تا جایی که امکان دارد افراد از خرید خودرو در شب و زیر نور چراغ خودداری نمایند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب آیا فروختن طلا بدون اجازه شوهر مجازات دارد؟ را مطالعه کنید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 3 مرداد 1401 بروزرسانی: 3 مرداد 1401 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 1920

به "با این نکات حقوقی بدون ضرر خودرو دست دوم خریداری کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با این نکات حقوقی بدون ضرر خودرو دست دوم خریداری کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید