بانوی اشکانی اصفهان به موزه می رود

به گزارش مجله بابلسر، هفتمین فصل کاوش های تپه اشرف اصفهان طی هفته های گذشته با کشف اشیا باستانی و اسکلت هایی از دوره اشکانیان به خصوص اسکلت بانو اشکانی به همراه سفال هایی از آن دوران خبرساز شد. در این تدفین صورت به طرف شرق روی کتف چپ گردانده شده بود و این امر نشانه ای برای باستان شناسان است که این اسکلت بر اساس تدفین مهرپرستی و رو به خورشید اجرا شده است.

بانوی اشکانی اصفهان به موزه می رود

در ادامه این کاوش ها شاهد کشف اسکلت اسب 4 ساله و اشیای باستانی دیگر و البته کشف اسکلت یک دختر نوجوان و البته بقایایی از ستون فقرات یک اسب دیگر بودیم.

باتوجه به کشفیات بدست آمده از تپه اشرف گفته می گردد در این منطقه با گورستانی از دوره اشکانی روبه رو هستیم که بسیاری از بخش های آن در زیر خیابان مشتاق واقع شده است و احتیاج است تا مجوزهای لازم برای ادامه فعالیت باستان شناسان داده گردد.

با وجود آن که در روزهای نخست کاوش، اسکلت تازه پیدا شده بانوی اشکانی از زانو به پایین زیر پیاده رو قرار داشت اما در ادامه عملیات نجات بخشی بود که این اسکلت و آثار دیگر پیدا شدند.

علیرضا جعفری زند، سرپرست هیات کاوش تپه اشرف اصفهان درخصوص آخرین شرایط اسکلت بانوی اشکانی که هفتمین فصل کاوش های تپه اشرف اصفهان بدست آمد، گفت: اسکلت بانوی اشکانی کامل در محل خود خارج شده و درحال انجام کارهای انتقال آن هستیم. البته در راستای کارهای قبلی بر روی سایر اسکلت ها نیز کار می کنیم.

به گفته او، در موزه هنرهای تزیینی اصفهان، اتاقی به باستان شناسان اختصاص یافته و قرار است اسکلت بانوی اشکانی برای انجام مطالعات بیشتر به این محل منتقل گردد.

ایلنا نوشت، جعفری زند گفت: باتوجه به آن که اسکلت بانوی اشکانی با خاک زیر آن به طور کامل برداشته شده هنوز احتیاجمند انجام مطالعات بیشتر هستیم. امیدواریم در آینده نزدیک شرایط برای انتقال سایر یافته های این فصل از کاوش نیز فراهم گردد.

منبع: گردشبان
انتشار: 24 مهر 1399 بروزرسانی: 24 مهر 1399 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 830

به "بانوی اشکانی اصفهان به موزه می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بانوی اشکانی اصفهان به موزه می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید