crx،‭ ‬گنجشک‭ ‬ژاپنی‭ ‬

به گزارش مجله بابلسر، نگاهی‭ ‬به‭ ‬کوپه‭ ‬ژاپنی‭ ‬دل سول‭‬که‭ ‬بعد‭ ‬از‭ ‬25‭ ‬سال‭ ‬هنوز‭ ‬هم‭ ‬زیباست.

crx،‭ ‬گنجشک‭ ‬ژاپنی‭ ‬

قبلا‭ ‬درباره‭ ‬کوپه‭ ‬ژاپنی‭ ‬crxدل سول‭ ‬چیزهایی‭ ‬نوشته ایم‭. ‬خودروی‭ ‬دو‭ ‬سرنشین‭ ‬دیفرانسیل‭ ‬جلویی‭ ‬که‭ ‬موتور‭ ‬آن‭ ‬نیز‭ ‬در‭ ‬جلوی‭ ‬خودرو‭ ‬قرار‭ ‬داشت‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬لطف‭ ‬وزن‭ ‬سبک‭ ‬و‭ ‬ابعاد‭ ‬کوچک،‭ ‬قرار‭ ‬بود‭ ‬رانندگی‭ ‬لذت بخشی‭ ‬را‭ ‬با‭ ‬قیمت‭ ‬نسبتا‭ ‬پایینی‭ ‬ارائه‭ ‬کند‭. ‬هوندا‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬دهه‭ ‬90‭ ‬از‭ ‬موفقیت‭ ‬مزدا‭ ‬MX-5‭ ‬میاتا‭ ‬ناراحت‭ ‬بود،‭ ‬با‭ ‬هدف‭ ‬رقابت‭ ‬با‭ ‬این‭ ‬برند،‭ ‬دل سول‭ ‬را‭ ‬روانه‭ ‬بازار‭ ‬کرد‭. ‬

محصولی‭ ‬که‭ ‬پای‭ ‬آن‭ ‬به‭ ‬ایران‭ ‬هم‭ ‬باز‭ ‬شد‭ ‬و‭ ‬تعدادی‭ ‬از‭ ‬آنها‭ ‬را‭ ‬بعد‭ ‬از‭ ‬گذشت‭ ‬25‭ ‬تا‭ ‬30‭ ‬سال‭ ‬همچنان‭ ‬می توان‭ ‬در‭ ‬شهر‭ ‬دید‭. ‬این‭ ‬نمونه‭ ‬سرخ‭ ‬رنگ‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬سالم ترین‭ ‬نمونه های‭ ‬به‭ ‬جا‭ ‬مانده‭ ‬از‭ ‬دل‭ ‬سول‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬تنها‭ ‬در‭ ‬یک‭ ‬نسل‭ ‬تولید‭ ‬شد‭. ‬بررسی‭ ‬ما‭ ‬نشان‭ ‬می دهد‭ ‬این‭ ‬رودستر‭ ‬در‭ ‬سال‭ ‬1992‭ ‬در‭ ‬اروپا‭ ‬و‭ ‬آسیا‭ ‬معرفی‭ ‬و‭ ‬یک‭ ‬سال‭ ‬بعد‭ ‬از‭ ‬آن،‭ ‬به‭ ‬بازار‭ ‬آمریکا‭ ‬هم‭ ‬عرضه‭ ‬شد‭. ‬

دل سول‭ ‬در‭ ‬طول‭ ‬عمر‭ ‬خود‭ ‬فقط‭ ‬در‭ ‬کارخانه‭ ‬هوندا‭ ‬واقع‭ ‬در‭ ‬منطقه‭ ‬سوزوکا‭ ‬در‭ ‬ژاپن‭ ‬تولید‭ ‬شد‭ ‬و‭ ‬سواری‭ ‬خوبی‭ ‬داشت‭. ‬دل سول‭ ‬که‭ ‬بر‭ ‬اساس‭ ‬هوندا‭ ‬سیویک‭ ‬ساخته‭ ‬شده‭ ‬بود،‭ ‬از‭ ‬پیشرانه های‭ ‬کوچک‭ ‬1.5‭ ‬و‭ ‬1‭.‬6‭ ‬لیتری‭ ‬سود‭ ‬می برد‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬غیر‭ ‬از‭ ‬جعبه دنده‭ ‬پنج‭ ‬سرعت‭ ‬دستی،‭ ‬در‭ ‬نسخه های‭ ‬گران تر‭ ‬به‭ ‬جعبه‭ ‬دنده‭ ‬چهار‭ ‬سرعته‭ ‬اتوماتیک‭ ‬مجهز‭ ‬بود‭. ‬با‭ ‬اینکه‭ ‬سقف‭ ‬دل سول‭ ‬جمع‭ ‬می شد‭ ‬ولی‭ ‬این‭ ‬خودرو‭ ‬در‭ ‬واقع‭ ‬یک‭ ‬کانورتیبل‭ ‬واقعی‭ ‬نبود‭ ‬و‭ ‬از‭ ‬یک‭ ‬سقف‭ ‬سخت‭ ‬جداشدنی‭ ‬و‭ ‬همچنین‭ ‬شیشه های‭ ‬عقب‭ ‬جمع شدنی (‬این‭ ‬خودروها‭ ‬به‭ ‬تارگا‭ ‬تاپ‭ ‬معروف‭ ‬بودند ) ‬بهره‭ ‬می برد‭.

‬چیزی‭ ‬که‭ ‬کار‭ ‬با‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬برای‭ ‬مواقع‭ ‬ضروری‭ ‬سخت‭ ‬می کرد‭. ‬امروز‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬عقب‭ ‬برمی گردیم،‭ ‬حتی‭ ‬ماهم‭ ‬دل سول‭ ‬را‭ ‬خودرویی‭ ‬ناشیانه‭ ‬تلقی‭ ‬می کنیم‭ ‬اما‭ ‬این‭ ‬محصول‭ ‬مسلما‭ ‬بدترین‭ ‬خودرو‭ ‬اسپورت‭ ‬دهه‭ ‬90‭ ‬نبود‭. ‬در‭ ‬واقع‭ ‬می شد‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬خودروهای‭ ‬سرگرم کننده‭ ‬با‭ ‬فرمان پذیری‭ ‬دقیق،‭ ‬ترمز‭ ‬خوب‭ ‬و‭ ‬قدرت‭ ‬کافی‭ ‬برای‭ ‬جاده های‭ ‬پرپیچ‭ ‬و‭ ‬خم‭ ‬حساب‭ ‬کرد‭ ‬که‭ ‬تکلیف‭ ‬سازنده اش‭ ‬مشخص‭ ‬نیست‭. ‬عده‭ ‬زیادی‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬نفس‭ ‬تازه ای‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬خط‭ ‬تولید‭ ‬خسته کننده‭ ‬و‭ ‬معمولی‭ ‬هوندا‭ ‬در‭ ‬اوایل‭ ‬و‭ ‬اواسط‭ ‬دهه‭ ‬90‭ ‬میلادی‭ ‬دمیده‭ ‬شده‭ ‬بود،‭ ‬توصیف‭ ‬می کردند‭. ‬عده ای‭ ‬اما‭ ‬مدام‭ ‬توی‭ ‬سر‭ ‬دل‭ ‬سول‭ ‬می زنند‭. ‬این‭ ‬عده‭ ‬حق‭ ‬داشتند‭.‬

اولین‭ ‬مسئله‭ ‬مربوط‭ ‬به‭ ‬نحوه‭ ‬تولید‭ ‬بود‭. ‬سقف‭ ‬پیچیده‭ ‬تارگای‭ ‬خودرو،‭ ‬سر‭ ‬و‭ ‬صدای‭ ‬زیادی‭ ‬از‭ ‬خود‭ ‬تولید‭ ‬می کرد‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬اندازه‭ ‬کافی‭ ‬مستحکم‭ ‬نبود‭. ‬همین‭ ‬موضوع‭ ‬باعث‭ ‬شد‭ ‬که‭ ‬بعد‭ ‬از‭ ‬دو‭ ‬مدل‭ ‬اولیه،‭ ‬مشتریان‭ ‬زیادی‭ ‬به‭ ‬سمت‭ ‬نسخه های‭ ‬جدید‭ ‬دل سول‭ ‬نروند‭. ‬مشکلات‭ ‬کوچک‭ ‬دیگری‭ ‬نیز‭ ‬باعث‭ ‬شد‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬سال‭ ‬1996‭ ‬شایعه‭ ‬شود‭ ‬که‭ ‬هوندا‭ ‬قصد‭ ‬متوقف‭ ‬کردن‭ ‬تولید‭ ‬دل سول‭ ‬را‭ ‬دارد‭ ‬اما‭ ‬مسئولین‭ ‬این‭ ‬شرکت‭ ‬تصمیم‭ ‬گرفتند‭ ‬که‭ ‬حداقل‭ ‬برای‭ ‬یک‭ ‬سال‭ ‬دیگر،‭ ‬این‭ ‬خودرو‭ ‬به‭ ‬فروش‭ ‬برسد‭ ‬و‭ ‬البته‭ ‬در‭ ‬ادامه‭ ‬خودشان‭ ‬متوجه‭ ‬شدند‭ ‬که‭ ‬این‭ ‬تصمیم‭ ‬چندان‭ ‬عاقلانه‭ ‬نبود‭ ‬زیرا‭ ‬تنها‭ ‬5603‭ ‬دستگاه‭ ‬دل سول‭ ‬در‭ ‬سال‭ ‬1997‭ ‬فروخته‭ ‬شد‭. ‬مشتریان‭ ‬زیادی‭ ‬نیز‭ ‬به‭ ‬کیفیت‭ ‬پایین‭ ‬قطعات‭ ‬و‭ ‬مواد‭ ‬اتاقک‭ ‬خودرو‭ ‬معترض‭ ‬بودند‭. ‬دل سول‭ ‬به‭ ‬عنوان‭ ‬یک‭ ‬خودروی‭ ‬معمولی‭ ‬ژاپنی،‭ ‬از‭ ‬اتاقکی‭ ‬عادی‭ ‬با‭ ‬طراحی‭ ‬بسیار‭ ‬ساده‭ ‬بهره‭ ‬می برد‭ ‬اما‭ ‬این‭ ‬اتاقک‭ ‬ویژگی ها‭ ‬و‭ ‬تجهیزات‭ ‬خودروهای‭ ‬اسپورت‭ ‬زمان‭ ‬خودش‭ ‬را‭ ‬هم‭ ‬نداشت‭.

‬این‭ ‬موضوع‭ ‬در‭ ‬نسخه های‭ ‬استاندارد‭ ‬خودرو‭ ‬حتی‭ ‬بدتر‭ ‬هم‭ ‬می شد‭ ‬زیرا‭ ‬نسخه‭ ‬پایه‭ ‬خودرو‭ ‬از‭ ‬آینه های‭ ‬کناری‭ ‬برقی،‭ ‬کیسه های‭ ‬هوای‭ ‬سرنشینان‭ ‬و‭ ‬حتی‭ ‬فرمان‭ ‬هیدرولیک‭ ‬در‭ ‬سه‭ ‬مدل‭ ‬اول‭ ‬خودرو‭ ‬بهره‭ ‬نمی برد‭. ‬همانطور‭ ‬که‭ ‬گفته‭ ‬شد،‭ ‬با‭ ‬وجود‭ ‬همه‭ ‬این‭ ‬اشکالات،‭ ‬دل سول‭ ‬بدترین‭ ‬خودروی‭ ‬اسپورت‭ ‬زمان‭ ‬خودش‭ ‬نبود‭ ‬و‭ ‬از‭ ‬ویژگی های‭ ‬خوب‭ ‬زیادی‭ ‬هم‭ ‬بهره‭ ‬می برد‭. ‬عده‭ ‬زیادی‭ ‬هنوز‭ ‬از‭ ‬آن‭ ‬به‭ ‬عنوان‭ ‬یک‭ ‬جایگزین‭ ‬خوب‭ ‬و‭ ‬ارزان‭ ‬برای‭ ‬مزدا‭ ‬MX-5‭ ‬یاد‭ ‬می کنند‭ ‬و‭ ‬بعضی‭ ‬هم‭ ‬حتی‭ ‬معتقدند‭ ‬ترمز‭ ‬و‭ ‬فرمان پذیری‭ ‬دل سول،‭ ‬از‭ ‬محصول‭ ‬مزدا‭ ‬هم‭ ‬بهتر‭ ‬بود‭. ‬چراغ‭ ‬عمر‭ ‬این‭ ‬خودرو‭ ‬به‭ ‬واسطه‭ ‬همین‭ ‬وضعیت‭ ‬متناقض‭ ‬در‭ ‬همان‭ ‬نسل‭ ‬اول‭ ‬خاموش‭ ‬شد‭.‬

منبع: دیوار
انتشار: 8 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 553

به "crx،‭ ‬گنجشک‭ ‬ژاپنی‭ ‬" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "crx،‭ ‬گنجشک‭ ‬ژاپنی‭ ‬"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید