Chat GPT چه بر سر کلاس های درس خواهد آورد؟

به گزارش مجله بابلسر، پروفسور فرانسسک پوژول از دانشگاه ناوارا در اسپانیا می گوید: در روز نخست تمام پل هایم را سوزاندم. در کلاس اول ترم به شاگردان ام گفتم: به این دوره خوش آمدید. تکالیف بسیار کمی وجود خواهند داشت و شما باید برای انجام تمام تکالیف از چت جی پی تی (Chat GPT) استفاده کنید. دیگر راهی برای عقب نشینی وجود نداشت. پوژول مجبور شد هر تکلیف را دوباره طراحی کند تا با چت جی پی تی ابزار تازه مبتنی بر هوش مصنوعی که مانند آتش سوزی در سراسر جهان پخش می شود ترکیب کند. پوژول می کند: زمانی که طرح ها را در کلاس ارائه کردم 90 درصد دانشجویان نمی دانستند چیست و من نگران شدم. اکنون، اما شرایط به طرز چشمگیری فرق دارد.

Chat GPT چه بر سر کلاس های درس خواهد آورد؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از ال پائیس، پوژول که اقتصاد، تجارت و طراحی تدریس می کند، معتقد است رویکرد او مزایای آشکاری دارد. دانشجویان به جای استفاده از چت جی پی تی برای شکست دادن سیستم؛ از آن به شکلی سازنده استفاده می کنند. به عبارت دیگر، آنان از چت جی پی تی برای ایجاد تکالیف آماده استفاده نمی کنند.

آموزش یکی از برجسته ترین و بالقوه ترین برنامه های کاربردی برای Chat GPT است. در حالی که نسخه رایگان آن محدودتر از نسخه پولی است، اما هنوز هم می توان از آن به طرق مختلف استفاده کرد. این برنامه می تواند درس های طولانی زبان انگلیسی و سایر زبان ها را خلاصه کند.

هم چنین چت جی پی تی قادر است از واژگان ساده برای شرح مسائل پیچیده استفاده نماید و خلاصه نظریه های فلسفی را بنویسد. در کل، برنامه چت جی پی تی برای انجام تکالیف، پاسخ دادن به پرسش ها، نوشتن مقاله، فرمول ها یا حتی کد های رایانه ای گزینه ای ایده آل است.

ما احتمالا امتیاز A را کسب خواهیم کرد

خبرنگار ال پائیس در چند هفته گذشته با ده ها استاد، دانش آموز و دانشجو صحبت کرد و به سختی استادی را پیدا کرد که در کلاس درس به آن برنامه اشاره ای نکرده باشد.

دانشجویان از این که می دیدند چت جی پی تی چگونه می تواند به آنان در انجام تکالیف مدرسه کمک کند ابراز شگفتی کردند. یک دانش آموز 17 ساله از مادرید می گوید: همه در تیم پروژه ام در مورد چت جی پی تی می دانستند به جز یک دختر و این برای کار ما فوق العاده مفید بود. احتمالا بخاطر آن برنامه امتیاز A را دریافت خواهیم کرد.

او می افزاید: ما از چت جی پی تی خواستیم تا ورودی مان را توسعه دهد و پس از حذف برخی از نمونه هایی که احساس می کردیم برای مان پیچیده تر از آن برنامه هستند تمام آن چه را که تولید می کرد نسخه برداری کردیم. این تمام کاری است که انجام دادیم.

آن دانش آموز و همکلاسی هایش به سرعت راه دیگری برای استفاده از چت جی پی تی پیدا کردند. او می گوید: می دانم که کاربران اغلب از چت جی پی تی برای تهیه خلاصه ای از موضوعات و روایت های تاریخی استفاده می کنند. آنان به ما یک موضوع سه تا پنج صفحه ای می دهند و شما تنها آن را از چت جی پی تی کپی و نسخه برداری کرده و یک خلاصه 50 جمله ای می خواهید. برنامه تمام کار ها را انجام می دهد و خلاصه های ارائه شده عالی هستند.

اساتید تمام ترفند ها را می دانند

برنامه هایی مانند چت جی پی تی احتمالا در محیط های آمورشی و دانشگاهی تکثیر خواهند شد. هر معلمی باید درک کند که چگونه بدون اعمال ممنوعیت کامل با این تاثیر روبرو شود. خسوس مانا معلمی از دبیرستان فرای پدرو دی اوربینا در میراندا دی ابرو در شمال اسپانیا که اخیرا بازنشسته شده می گوید: از شروع ما با هر میانبر یا طرح تقلب جدیدی که پیش می آید برخورد کرده ایم. یک معلم از نوع زبانی که دانش آموزان استفاده می کنند می تواند متوجه شود آیا آنان خود به مسئله پاسخ داده اند یا خیر. تشخیص واژگان، صفات، مفاهیم و عبارات غیر معمول بسیار آسان است. به همین دلیل است که تست های شفاهی بسیار مفید هستند.

مانا معتقد است که برنامه هایی مانند چت جی پی تی با پشتیبانی و راهنمایی مناسب می توانند در تنظیمات آکادمیک مفید باشند.

اگر معلمی بگوید که درباره ابزار های هوش مصنوعی اطلاعات کافی دارد دانش آموزان کم تر از آن برنامه برای تقلب استفاده می کنند. لولا تورس معلم زبان در بارسلونا می گوید: من با استفاده از چت جی پی تی چند فعالیت به دانش آموزان ام دادم که نشان داد در مورد آن برنامه آگاهی دارم. ما از آن برنامه در کلاس استفاده خواهیم کرد تا دانش آموزان بتوانند از آن بهره بیش تری ببرند.

با این وجود، چالش اصلی آن است که چگونه می توان از چت جی پی تی و برنامه های مشابه بیش تری بهره را برد؟

پوژول می گوید: به دانش آموزان ام می گویم که چت جی پی تی می تواند پاسخ های سریع تری ارائه دهد، اما آنان با این کار کم تر یاد خواهند گرفت. یا آن که می گویم بچه ها، شما می توانید از این برنامه برای یادگیری بهتر استفاده کنید. به آنان می گویم اگر از آن برنامه برای انجام کار و تکالیف تان استفاده کنید توانایی تان در تفکر مستقل، تجزیه و تحلیل و تحقیق را تحت تاثیر قرار می دهد. با این وجود، اگر از آن برنامه برای حمایت از تفکر انتقادی و فرآیند تامل استفاده می کنید می تواند توانایی های تحلیلی تان را ارتقا دهد.

اشتباهاتی نیز مرتکب می شود

علی رغم آن که پاسخ های چت جی پی تی ممکن است قانع کننده به نظر برسند آن برنامه اغلب مرتکب خطا می شود و مفاهیم را اشتباه قلمداد می کند. یک دانشجوی 20 ساله از ناوارا در شمال اسپانیا به ال پائیس می گوید که چت جی پی تی در یکی از تکالیف اخیرش کمک چندانی به او نکرده است.

او می گوید: من از آن برنامه 200 کلمه در مورد آزمایش خلاء در تاسیسات تبرید درخواست کردم. با این وجود، پاسخی سطحی ارائه داد و آن چیزی نبود که من نیاز داشتم. البته این یک موضوع خاص بود یعنی تهویه هوا و سردخانه. بنابراین، شاید چیز زیادی در مورد آن نمی دانست. در این میان، با استفاده از معلومات خود توانستم پاسخ ارائه شده از طریق جی پی تی را بهبود بخشم. اگر می خواهید در مورد موضوعات فنی از چت جی پی تی پرسشی را مطرح کنید باید خود درباره آن موضوع از پیش اطلاعاتی داشته باشید.

هر موضوعی که با چت جی پی تی مطرح می شود متفاوت از موضوع دیگر است. درخواست تمرین با افعال انگلیسی متفاوت از درخواست شرح عملکرد دقیق رادیاتوری که فقط در جزایر قناری فروخته می شود خواهد بود!

رومن آلوارز دبیر فلسفه دبیرستان در سالو در شمال شرقی اسپانیا می گوید: چت جی پی تی برای سایر موضوعات همان عملکردی را دارد که از گوگل ترنسلیت در ترجمه به زبان انگلیسی شاهد بودیم. آلوارز پس از آزمایش چت جی پی تی به ال پائیس گفت به تمام معلمان مدرسه ای که در آنجا تدریس می کند درباره این ابزار هشدار داده است. او می گوید: یا ما سوار موج می شویم یا ما را غرق می کند.

دانش آموزان می دانند که چه کار می کنند

رومن آلوارز اخیرا اولین تکلیف خود را با استفاده از چت جی پی تی به دانش آموزان اش ارائه داد: پرسش هایی را از برنامه بپرسید که گویی توماس کوهن فیلسوف فلسفه علم است. او در روز نخست کلاس واژه چت جی پی تی را روی تحته نوشت و پرسید آیا کسی در مورد آن می داند. یکی از دانش آموزان گفت: ما بسیار شگفت زده شدیم چرا که پیش تر به شنیدن صحبت های منفی اساتید دیگر در مورد اینترنت و استفاده از آن عادت کرده بودیم. در نتیجه، برای مان عجیب بود که یکی از اساتید به ما گفت می توانیم از آن برنامه استفاده کنیم. این روشی جالب برای استفاده از چت بات بود!

با این وجود، معلمان در کل درباره چت جی پی تی محتاط یا ناآرام به نظر می رسند در حالی که دانش آموزان آنان بی سروصدا مشتاق هستند تا درباره مزایا و محدودیت های این ابزار تازه بیش تر بدانند.

انریکه مونوز یک دانشجوی 23 ساله فارغ التحصیل در رشته مدیریت بازرگانی و امور مالی می گوید: این برنامه می تواند کار های اساسی را برای شروع کار شما انجام دهد که گاهی اوقات سخت هستند. با این وجود، پس از آن شما باید به تنهایی به اصطلاح شیرجه ای عمیق تر بزنید. این برنامه مانند چرخ های اضافی برای تمرین روی دوچرخه است. چرخ های اضافی به شما کمک می کنند تا دوچرخه سواری را یاد بگیرید، اما می توانید پس از مدتی به دلیل آموختن دوچرخه سواری بدون چرخ ها نیز حرکت کنید و پیش بروید.

مونوز از چت جی پی تی برای نگارش مقاله ای در مورد قانون حفاظت از اطلاعات استفاده کرد. او پس از صرف زمان زیادی برای خواندن کتاب های درسی می گوید: نیمی از آن را متوجه نشدم. بنابراین، من چت جی پی تی را امتحان کردم و در کمال تعجب متنی را ساخت که بسیار طولانی، اما درک آن بسیار راحت بود. چت جی پی تی به من کمک کرد تا موضوع را بهتر در کنم.

معلمان تردید دارند

برخی از اساتید نگران هستند که کمک گرفتن دانش آموزان و دانشجویان از چت جی پی تی به دلیل برخی پاسخ های اشتباه آن برنامه باعث گمراهی دانش آموزان و دانشجویان شود. ویکتور پرز هرناندز استاد دانشگاه ایبرو - آمریکن در مکزیک می گوید: دانشجویان دانشگاه هنوز در حال یادگیری نحوه ساختن استدلال های منطقی و استدلال از دیدگاه های خود هستند. این ابزار ها می توانند این فرآیند را میانبر بزنند. آنان ممکن است دیگر یاد نگیرند که چگونه واضح و منسجم بنویسند، اما باید یاد بگیرند که چگونه دستورالعمل های دقیقی به دستگاه هوش مصنوعی بدهند و پاسخ هایی را که ارائه می دهد ارزیابی کنند. ما هنوز چیز زیادی در مورد پیامد های بلند مدت این بازار هوش مصنوعی و ابزار های مشابه نمی دانیم.

هیچ متخصص فوری و در لحظه ای وجود ندارد به خصوص درباره ابزاری که هنوز در حال توسعه است. خورخه اُردوواس استاد دانشگاه اروپایی اسپانیا می گوید: هدف من این نیست که متخصص شوم یا دانش آموزان ام متحصص شوند بلکه هدف من ارائه دانش به آنان است تا بتوانند از این فناوری ها استفاده کنند.

پوژول از دانش آموزان می خواهد که اسکرین شات ها را در تکالیف خود قرار دهند تا ببینند چگونه از چت جی پی تی استفاده می کنند.

او می افزاید: ما با یادگیری فردی شروع می کنیم و پس از بحث در مورد تکلیف یادگیری جمعی را در کلاس درس دنبال می کنیم. من بهترین نمونه ها را از نحوه بیان و اصلاح دستورالعمل های دانش آموزان در چت جی پی تی ارائه می دهم.

آموزش نحوه استفاده از ابزار

لوکاس پوز معلم زبان و ادبیات چت جی پی تی را به عنوان کمکی برای فرایند نوشتن قلمداد می کند. او می گوید: فرایند نوشتن مهم تر از خود نوشتن است. اگر وظیفه نوشتن شرح دادن است ابتدا شرح می دهم که شرح چگونه کار می کند ساختار و شکل آن و سپس دانش آموزان آن چه را که آموخته اند تمرین می کنند. آنان در کلاس درس پیش نویس های کوتاهی را می نویسند که من برای مواردی که می خواهم به آن توجه کنند آن را اصلاح می کنم و اندک اندک روایت های بهتری می نویسند. این مولدتر از انجام یکباره تکالیف است. در نتیجه، بخش عمده کار در کلاس درس اجرا شده است. بنابراین، متن تولید شده از طریق هوش مصنوعی کمک چندانی به آنان نخواهد کرد. در واقع، نگارش نهایی صرفا به مثابه شکر پایانی پاشیده شده روی شیرینی است.

با این وجود، بیشتر معلمان به روش های پیشرفته ارزیابی دانش آموزان از طریق ابزار های هوش مصنوعی و سالم بودن آن با دیده شک و تردید می نگرند.

آلبرتو ریبس استاد جامعه شناسی در دانشگاه کامپلوتنس مادرید می گوید: من دانشجویان را براساس نحوه تفکر مستقل شان ارزیابی می کنم. من نه مخالف و نه مبلغ ابزار های هوش مصنوعی هستم. به نظر می رسد ابزار های هوش مصنوعی تنها یک منبع دیگر در میان منابع مختلف برای دانش آموزان و دانشجویان باشند. برخی از دانش آموزان و دانشجویان از آن به خوبی استفاده خواهند کرد و برخی دیگر نه.

منبع: فرارو
انتشار: 8 اسفند 1401 بروزرسانی: 8 اسفند 1401 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 2033

به "Chat GPT چه بر سر کلاس های درس خواهد آورد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "Chat GPT چه بر سر کلاس های درس خواهد آورد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید