کارگردان شیرشاه از تکنولوژی خاص به کار رفته در فیلم می گوید
به گزارش مجله بابلسر، گرچه نظرات منتقدان درباره ارزش های هنری فیلم سینمایی شیرشاه (The Lion King) متفاوت بود اما درباره ارزش های فنی این اثر توافقی کلی وجود داشت. بسیاری از کارشناسان معتقدند این فیلم سینمایی واجد دستاوردهای قابل توجه بصری و فنی است.

دستاوردهایی که محصول کار سه ساله جان فاورو و تیم فراوری او است که در ساخت فیلم کتاب جنگل (The Jungle Book) محصول سال 2016 نیز همکاری کردند. گرچه کتاب جنگل خود از نظر فنی اثر تحسین شده ای بود اما به گفته بسیاری از متخصصان شیرشاه یک قدم رو به جلوی دیگر در این عرصه به شمار میرود.
به همین دلیل جان فاورو هنگام برگزاری کنفرانس خبری فیلم بعضی از روش های نوآورانه به کار رفته در فراوری شیرشاه را برای خبرنگاران توضیح داد.
او گفته برای تقریبا 6 سال در حال کار روی دو فیلم کتاب جنگل و شیرشاه بوده است و در تمام این مدت مشغول استفاده از همه ظرفیت های تکنولوژی موجود بوده است. ظاهرا کار با این تکنولوژی ها در انتها فیلم کتاب جنگل به بلوغ رسیده و کارگردان فیلم را آماده نموده تا به برترین شکل از آن ها در شیرشاه بهره برداری کند.
به اعتقاد فاورو گرچه می توان درباره تکنولوژی نکات زیادی گفت اما این فیلم ها را باید به نوعی دست ساز دانست. به این معنا که انیماتورهای زیادی شبانه روز و روی صحنه به صحنه شیرشاه کار نموده اند. تقریبا تمام محیط هایی که در فیلم می بینیم به جز یک نما که با یک عکس واقعی ساخته شده از صفر و با استفاده از هنرمندان مختلف ساخته شده است.
طبق اطلاعاتی که کارگردان شیرشاه در اختیار رسانه ها قرار داده کار در ابتدا با جمع آوری یک گروه گسترده از هنرمندان و انیماتورها شروع شده. سپس تمام اطلاعات و دستاوردهای تکنولوژیک که از زمان کتاب جنگل در اختیار بوده در ساخت این اثر تازه به کار گرفته شده تا اثر نهایی به شکلی که حال می بینیم در بیاید.
به گفته فاورو یکی از ویژگی های مهم فیلم از نظر تکنولوژی استفاده از پیشرفت های حوزه واقعیت مجازی با تکنولوژی های فیلم برداری بوده است تا بتوانند فیلم را در محیطی شبیه سازی شده با واقعیت مجازی ضبط نمایند. این همان نکته ای است که شیرشاه را نسبت به کتاب جنگل متمایز نموده. در کتاب جنگل همان تکنولوژی ضبط چهره ای به کار رفته که از زمان ساخت فیلم سینمایی آواتار (Avatar) پیشرفته است اما تقریبا در انتها ساخت کتاب جنگل محصولات واقعیت مجازی به بازار عرضه شد که می توانستند تغییرات قابل توجهی در فراوری ایجاد نمایند.
ظاهرا تیم فراوری از همان زمان متوجه شده با استفاده از تکنولوژی های واقعیت مجازی و تکنولوژی های ساخت بازی های کامپیوتری می تواند نوع تازهی از فیلم برداری را پیش ببرد. آن ها دریافتند می توانند محیط های مورد نظرشان را به وسیله این تکنولوژی ها طراحی نمایند و سپس درون همین محیط ها دست به فیلم برداری بزنند.
فاورو در بخشی از کنفرانس خبری گفته است هر وقت کسی به محیط فیلم برداری می آمد ما او را به داخل فضایی که ساخته ایم می بردیم (به وسیله تکنولوژی واقعیت مجازی)… در این فضا از همه تکنیک های سنتی و متعارف فیلم برداری استفاده کردیم و استفاده از تکنولوژی های تازه باعث نشد اصول کار ساخت فیلم سینمایی از بین برود. به این ترتیب تکنولوژی باعث پیشرفت کار ما شد نه آنکه کلیت کار را تغییر دهد.
منبع: دیجیکالا مگ