نکات مهم در نگهداری کفپوش بتنی براق

به گزارش مجله بابلسر، استفاده از کفپوش بتنی جلا داده شده در بسیاری از خانه ها به طرز چشمگیری افزایش یافته است. این کفپوش ها ظاهری متناسب با سبک مینیمالیسم و براق دارند و از مقاومت بالایی نیز برخوردار هستند. بتن های جلا داده شده قابل استفاده در محیط های داخلی هستند. ظاهر آنها تمیز و صیقلی است و قابل تلفیق با مبلمان و دکوراسیون میباشند. کفپوش بتنی براق یکی از تطبیق پذیرترین انواع کفپوش خانه است که برای پوشش کف آشپزخانه ها و اتاق های نشیمن مدرن، مناسب خواهد بود.

نکات مهم در نگهداری کفپوش بتنی براق

مزایای کفپوش بتنی براق

بتن های جلا داده شده با ظاهر یکدست و زیبای خود باعث می شوند فضاهای کوچک، بزرگتر نشان داده شوند. بین سطوح بتنی براق هیچ خطی مانند آنچه که در کاشی کاری و یا نصب پارکت چوبی دیده میشود، وجود ندارد. این بدان معناست که کفپوش های بتنی صفحه ای یکدست و ساخته شده از موادی نشکن می باشند. در فضاهایی که نور خورشید بیشتر می تابد، وجود سطوح بتنی به روشنایی مضاعف یاری می نمایند. از آن جا که در سطوح بتنی هیچ ترک وشکافی برای پنهان شدن آلودگی وجود ندارد، تمیز کردن آن ها بسیار آسان است. انتخاب این نوع کفپوش برای افرادی که زمان و انرژی زیادی برای تمیزکاری ندارند بسیار مناسب خواهد بود. کفپوش های بتنی براق هیچ گونه حساسیتی ایجاد نمی نمایند. گرد و خاک، آلودگی و دیگر عوامل آلرژی زا نمی توانند به راحتی به سطح اینگونه کفپوش نفوذ نمایند.

کفپوش های بتنی براق به طرز معجزه آسایی مقاوم هستند. این گونه کفپوش ها در شرایط محیطی سخت و حتی در صورت مراقبت کم، می توانند سال ها ظاهر خود را حفظ نمایند. برخلاف کفپوش های چوبی و فضاهای مفروش، رنگ این کفپوش ها در محیط های پر رفت و آمد هیچ تغییری نمی کند. امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی های اخیر، انتخاب سطوح بتنی با توجه به سلیقه شخصی افراد آسان شده است. شما می توانید با توجه به سلیقه خود رنگ، بافت و حتی سطح خارجی بتن یا مواد ترکیبی در آن را انتخاب کنید.

معایب کفپوش بتنی براق

  • کفپوش بتنی جلا داده شده در زیر پای شما همانند فرش و یا حتی کفپوش های چوبی و سرامیک راحت نیستند.
  • سطح اینگونه کفپوش ها در فصل زمستان بسیار سرد می باشد به طوری که شما را مجبور به پوشیدن پاپوش و جوراب در طول فصل سرما می کند.
  • کفپوش هایی که به خوبی نصب نشده باشند می توانند دچار شکاف شوند.
  • اگر چه کفپوش بتنی در نگاه اول ارزان قیمت به نظر می رسد اما در حقیقت از قیمت بالایی برخوردار است. اضافه کردن نقوش تزئینی با استفاده از شابلون ها، به قیمت این کفپوش ها می افزاید.
  • برای نصب این کفپوش احتیاج به متخصص است.
  • احتمال شکستن ظرف شیشه ای در برخورد با سطح بتنی بسیار بیشتر از سرامیک است. به این خاطر کفپوش بتنی برای خانواده هایی که کودک دارند و یا در نگهداری از وسایل ضعف دارند مناسب نمی باشد.
  • کفپوش های بتنی صدا را منعکس مینمایند که این امر باعث می شود که حتی در اتاق های کوچک نیز صدا به میزان زیادی انعکاس پیدا کند.

روش های اجرای کفپوش بتنی

برای نصب کفپوش های بتنی احتیاجی به سیمان نیست. در این جا سه روش برای انجام این کار ارائه شده است:

  • استفاده از ماله کش فلزی: استفاده از ماله کش فلزی روشی مناسب برای اجرای کفپوش های بتنی براق می باشد.
  • جلا دادن: این روش شبیه به روش قبلی می باشد اما مراحل بیشتری در بردارد. در این روش بعد از نصب بتن، روکشی در جهت درخشان شدن کفپوش اضافه می شود.
  • صیقلی کردن: سطح کفپوش های بتنی صیقل داده شده بسیار صاف و هموار است. این کفپوش ها از طریق ساینده های صنعتی قوی سنباده زده می شوند. این ساینده ها، کفپوش را تا زمانی که به سطحی صاف و یکدست برسد، می سایند.

پرداخت کار کفپوش های بتنی براق

اگر به دنبال ظاهری منحصر به فرد هستید، باید هزینه بیشتری را در اجرای کفپوش بتنی صرف کنید. در این جا گزینه های مناسبی را در جهت تحقق خواسته شما پیشنهاد می دهیم و شما را با انواع متریال ها برای پرداخت سطوح بتنی آشنا خواهیم کرد. این متریال ها به توضیح زیر میباشند:

خمیر جلا دهنده

این ترکیب بعد از قرار دریافت روی سطح جذب میشود و باعث یکدست شدن سطح بتن خواهد شد.

پودر جلا دهنده

این ترکیب در معرض دید واقع شده است و بهترین انتخاب برای فضاهایی که به سبک صنعتی طراحی شده اند، می باشد.

بتن های رنگ آمیزی شده

شما می توانید از هر رنگی برای کفپوش های بتنی استفاده نمایید.

بتن رنگی

بتن های رنگی در سال های اخیر پا به عرصه بازار گذاشته اند. آنها ظاهری زیبا دارند اما بسیار گران قیمت می باشند. قبل از پرداخت هزینه برای این گونه بتن ها باید به خوبی در خصوص نوع استفاده از آنها فکر کنید. نفوذ این رنگ ها در بتن باعث ایجاد سطحی سرزنده تر نسبت به بتن های رنگ شده میشود.

بتن متخلخل

با استفاده از بتن متخلخل سطحی با ظاهر خام و نا هموار که مناسب خانه های صنعتی است، ایجاد می شود.

ایده های تزئین کفپوش بتنی براق

شما می توانید از هر ایده تزئینی برای استفاده از کفپوش بتنی در دیزاین داخلی منزل خود بهره ببرید. اگر می خواهید نشان دهید هر اتاق متعلق به چه کسی است می توانید از استنسیل حروف اول اسم هر شخص بر روی بتن استفاده نمایید. همچنین می توان از آنها با اشکال مختلف مانند لوگو یا الگوهایی خاص بر روی سطوح بهره برد. استنسیل ها می توانند قالب هایی از جنس پلاستیک یا پلی اورتان داشته باشد. علاوه بر آن می توانید از الگوهای مهری در جهت ایجاد ظاهری مانند آجر، سنگ یا چوب استفاده نمایید. به یاد داشته باشید که بعد از استفاده از استنسیل یا مهرها، نمی توانید تغییر دیگری ایجاد کنید.

نکات مهم در نگهداری کفپوش بتنی

نگهداری صحیح و مراقبت منظم باعث می شود کفپوش بتنی بین 7 تا 10 سال قبل از احتیاج به پالیش مجدد، عمر کند. در صورت رعایت موارد بالا ممکن است کفپوش های بتنی به مدت بیشتری نیز مورد استفاده قرار گیرند. در نظر داشته باشید، کفپوش هایی که به دلیل سهل انگاری احتیاج به بازسازی دارند، شامل گارانتی نمی شوند. در این قسمت ما به شما روش های زیر را برای مراقبت و نگهداری از کفپوش پیشنهاد میکند:

لکه های ایجاد شده را سریعا پاک کنید

بتن بسیار سخت ومقاوم است اما دارای منافذ می باشد. لکه های ناشی از ریختن مایعاتی مانند آبمیوه ها به راحتی درون این کفپوش ها نفوذ نموده و لکه ای دائمی از خود به جای می گذارند. هرچه مایع ریخته شده دیرتر پاک شود، لکه به جا مانده تیره تر خواهد شد.

یک برنامه برای نگهداری کفپوش ها تهیه کنید

بهترین راه برای اطمینان از اینکه به درستی از کفپوش بتنی نگهداری نموده اید این است که برنامه ای منظم برای این کار تهیه نمایید. برنامه ای که تهیه می کنید باید با میزان رفت و آمد در آن محل مطابقت داشته باشد. برای مثال اگر در طول ساعت های مختلف تردد در محلی زیاد باشد، تمیزکاری در تایم های صبح و عصر به خوبی جواب می دهد. برای اطمینان از درستی انجام کار به زمان احتیاج خواهید داشت. تمیزکاری منظم باعث می شود از نشست و تجمع گرد و غبار برای مدت طولانی جلوگیری شود. چرا که در ترکیبات بتن، خاک رس وجود دارد که می تواند باعث جذب گرد و خاک شود. سطوحی که به نظر تمیز می آیند اما به واقع برای چند روز تمیز نشده اند، ذزاتی را جذب می نمایند که باعث می شود کفپوش بتنی مانند ورق سمباده عمل کند. همین امر باعث می شود در سطوح بتنی از بافت جلا داده شده نرم استفاده شود. هم چنین ذرات غبار جمع شده باعث خراب شدن ظاهر اولیه کفپوش نیز می شوند.

از محصولات و ابزار مناسب جهت نگهداری بهره ببرید

انجام نظافت منظم بسیار ضروری می باشد، اما باید اطمینان حاصل کنید که این کار توسط ابزار و محصولات خوبی انجام پذیرد زیرا انتخاب غلط در طول زمان باعث آسیب دیدن کفپوش می شود. دو روش برای تمیز کرن کفپوش های بتنی براق وجود دارد: تمیز کردن دستی و استفاده از تجهیزات اتوماتیک. به دلیل اینکه تمیز کردن دستی بیشتر موثر است، دقیق تر انجام می شود و همچنین این امکان را به شما می دهد که متوجه قسمت های آسیب دیده شوید، این روش نسبت به روش اتوماتیک بهتر می باشد. در روش دستی از جاروبرقی برای از بین بردن غبار و گرد و خاک استفاده می شود. از یک تی میکروفیبر در جهت آسیب نرساندن به سطح جلا داده شده بهره ببرید. در نظر داشته باشید که استفاده زیاد از جارو برقی ممکن است باعث ایجاد خراش در سطح کفپوش شود. اگر قصد استفاده از مواد شوینده را دارید، از مواد شوینده خنثی بهره ببرید. گاهی اوقات استفاده از آب به تنهایی برای تمیز کردن سطوح بتنی کافی نیست.

از استفاده از آمونیاک، سفید نماینده ها و سرکه خودداری کنید. چرا که این گونه مواد از دسته شوینده های خنثی محسوب نمی شوند. شوینده باید به اندازه کافی بر روی کفپوش بتنی بماند تا جرم و کثیفی را از بین ببرد. قبل از این که شوینده بر روی سطح خشک شود آن را پاک کنید. اگر شوینده روی کفپوش بتنی خشک شود حالتی از غبار روی کفپوش ایجاد میشود و رنگ آن را تغییر میدهد. زمانی که از شوینده ها استفاده می کنید باید توجه داشته باشید که یکباره تمام سطح را از شوینده پر نکنید تا تمیز کردن آن آسان باشد. اگر تصمیم به استفاده از تی و آب گرفتید باید مطمئن شوید که هر دو آن ها تمیز هستند. اگر از اسکرابر اتوماتیک استفاده می کنید، توجه داشته باشید که پد استفاده شده زبر نباشد. پدهای سفت و خشن باعث ایجاد خراش و آسیب دیدگی کفپوش های بتنی براق می شوند. جنس چرخ های به کار رفته در تجهیزات اتوماتیک باید پلاستیکی یا چیزی شبیه آن باشد تا از ایجاد خراش جلوگیری نمایند. تنوع بافت و رنگ در پدهای تمیز نماینده استاندارد بالا می باشد. پد های سفید رنگ بافت نرم تری داشته و برای پاک کردن کفپوش های بتنی که بسیار براق هستند مناسب می باشند.

از موادی که آسیب زننده می باشند استفاده نکنید

هیچ گاه از وکس برای کفپوش بتنی استفاده نکنید. این یک اشتباه رایج و در عین حال جدی می باشد. استفاده از وکس برای کفپوش های بتنی براق و آسیب دیدگی ناشی از آن شامل گارانتی نمی شود و دیر یا زود، مجبور به پاکسازی آن خواهید شد. عملیات پاکسازی وکس باعث کم رنگ شدن کفپوش می شود. از چسباندن چسب های کاغذی بر روی کفپوش های بتنی براق اجتناب کنید. جدا کردن مواد چسبنده از کفپوش های بتنی براق باعث آسیب دیدگی این کفپوش ها می شود.

استفاده از رقیق نماینده ها را نیز فراموش کنید. چرا که این مواد حالتی ساینده داشته و باعث کم رنگ شدن کفپوش های بتنی براق می شوند. استفاده از شوینده هایی که در ترکیبات آن ها از اسید استفاده شده است به هیچ عنوان توصیه نمی شود زیرا شفافیت کفپوش را از بین میبرند. به همین خاطر قبل از استفاده از هرگونه ماده شوینده به PH آن دقت نمائید و شوینده ای که PH آن پایین است بهره ببرید. در سه روز اول بعد از نصب کفپوش از ریختن آب بر روی آن خودداری کنید.

به طور منظم سیلر استفاده شده را تمدید کنید

کفپوش های بتنی براق هر چند سال یک بار احتیاج به استفاده مجدد از سیلر دارند. این کار از باقی ماندن لکه ها جلوگیری نموده و جلای کفپوش های بتنی را حفظ می کند. سیلرها در انواع مختلف در بازار موجود می باشند. به دنبال سیلری باشید که برای کفپوش های بتنی خیلی براق ساخته شده اند. سیلر زدن کفپوش های بتنی ارزان قیمت بوده و خود شما می توانید در عرض چند ساعت این کار را انجام دهید. بعد از استفاده از سیلر چند روزی از کفپوش مراقبت کنید.

گرما بخشیدن به ظاهر کفپوش های براق

کفپوش های بتنی براق ظاهری زیبا دارند اما در عین حال از ظاهری سرد نیز برخوردار هستند. این ویژگی برای برخی از سبک ها مناسب است اما برای برخی دیگر کارامد نمی باشد. همچنین این کفپوش ها در زیر پا بسیار سفت هستند. برای گرم کردن فضایی که در آن از این کفپوش ها استفاده شده میتوان از فرش استفاده نمود. اگر از کفپوش های بتنی در اتاق نشیمن استفاده نموده اید، فرشی در اتاق پهن کنید تا از میزان سردی فضا کم کند. این کار باعث می شود در روزهای سرد زیر پا گرم بوده و هم چنین میزان انعکاس صدا به حداقل برسد. اجازه دهید نورخورشید به اندازه کافی به داخل بتابد. هم چنین از رنگ های زیاد در طراحی داخلی بهره ببرید. اگر رنگ کفپوش، خاکستری یا خنثی است، اطمینان حاصل کنید که به اندازه کافی از رنگ ها در جهت جلوگیری از فضایی سرد و بی روح استفاده نموده اید.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 2 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 210

به "نکات مهم در نگهداری کفپوش بتنی براق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات مهم در نگهداری کفپوش بتنی براق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید