نصب پوشش حفاظتی در تپه قلا گیلان غرب

به گزارش مجله بابلسر، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان گیلان غرب از نصب پوشش حفاظتی برای محل کاوش تپه قلا یا ارگ این شهرستان اطلاع داد.

نصب پوشش حفاظتی در تپه قلا گیلان غرب

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه، سیروس ادیب گفت: در پی هشدار هواشناسی برای پیشگیری از هرگونه عواقب احتمالی، هیئت مستقر لایه نگاری تپه باستانی چندین هزارساله قلا یا ارگ گیلان غرب تدابیر لازم را در این زمینه اتخاذ کردند.

او اضافه نمود: برای جلوگیری و فرسایش محل کاوش با تجهیزاتی که تهیه شد، این محل مسقف و راه نفوذ آب باران به داخل کاوش بسته شد که خوشبختانه با نظارت نماینده مستقر در محل سایت، این عملیات به انتها رسید.

ادیب توضیح داد: تمام اقداماتی که هم اکنون اجرا شده برای برطرف خطر احتمالی و جلوگیری از فرسایش و تخریب تپه باستانی قلا گیلان غرب است.

رئیس اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان گیلانغرب اضافه نمود: تپه باستانی قلا در سال 1349 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و در دهه 60 عرصه و حریم آن مشخص شد.

او با بیان اینکه متأسفانه در نقشه تفصیلی شهر هیچ ضوابط خاصی جهت ساخت وسازها اعلام نشده است، اظهار کرد: طی رایزنی های اجرا شده با معاونت میراث فرهنگی کشور درخواست کردیم تا در این نقشه بازنگری و ضوابط دقیق آن اعلام گردد.

تپه قلا با ارتفاع 21 متر نسبت به زمین های اطراف در مرکز شهر گیلانغرب واقع شده و یکی از مهم ترین و شاخص ترین تپه های باستانی این منطقه از نظر قدمت، تنوع سفال و توالی فرهنگ ها محسوب می گردد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 9 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 235

به "نصب پوشش حفاظتی در تپه قلا گیلان غرب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نصب پوشش حفاظتی در تپه قلا گیلان غرب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید