مزایا و معایب انرژی خورشیدی را بدانید

به گزارش مجله بابلسر، با تهدید بیش از حد تغییرات آب و هوایی که به علت انتشار بیش از حد کربن می باشد، بیشتر کشورها در پی جایگزین سازی انرژی پاک بجای سوخت های فسیلی سنتی خود می باشند. در بین همه جایگزین های انرژی، انرژی خورشیدی بیشترین هزینه را دربرداشته است. ولی با درنظر گرفتن مزایا و معایب و کاهش 80 درصدی قیمت پنل های خورشیدی در پنج سال اخیر، انرژی خورشیدی آینده درخشانی را به چشمان خود خواهد دید. اگر بخواهیم از این مزایا مواردی را نام ببریم باید به گزینه های زیر اشاره کنیم.

مزایا و معایب انرژی خورشیدی را بدانید

پایداری انرژی خورشیدی

انرژی خورشیدی جایگزین پایداری برای سوخت های فسیلی محسوب می گردد. سوخت های فسیلی دارای تاریخ انقضا می باشند ولی انرژی خورشید حداقل چند میلیارد سال در دسترس می ماند. بجز این موارد، این نکته را در نظر داشته باشید که هرروز 73 هزار تراوات انرژی خورشیدی به سطح زمین می رسد. جالب است بدانید که این میزان 10٬000 برابر بیشتر از مصرف روزانه انرژی در کل دنیا می باشد. برای استفاده از این منبع بزرگ انرژی فقط باید فناوری موردنیاز آن را پیاده سازی کنیم.

انواع انرژی خورشیدی

تأثیر پایین انرژی خورشیدی بر محیط

تأثیر انرژی خورشیدی روی محیط زیست در مقابل سوخت های فسیلی، میزانی چندین برابر کمتر می باشد. انرژی خورشیدی گاز گلخانه ای منتشر نمی نماید، چرا که فناوری آن احتیاج به احتراق سوخت ندارد. البته این نکته را مد نظر داشته باشید که نیروگاه های گرمایی خورشیدی (CSP) بخاطر مصرف آب و طبق نوع فناوری به کاررفته، تقریبا غیربهینه می باشند، استفاده از فناوری مناسب بازدهی را بالا می برد. مثلا سلول های خورشیدی فتوولتائیک (PV) برای فراوری برق به آب احتیاجی ندارند.

استقلال انرژی در انرژی خورشیدی

نور خورشید در بسکمک از کشورهای دنیا وافر است، به همین دلیل نیز می تواند هر کشوری را به یک فراوری نماینده انرژی مبدل سازد و از وابستگی کشورها به انرژی جلوگیری نموده و امنیت آن ها را بالا ببرد. انرژی خورشیدی فقط در رده ملی امنیت و استقلال را بالا نمی برد، بلکه در مقیاس های کوچک تر هم مثل نصب پنل های خورشیدی روی بام خانه ها می گردد نیروی برق هر خانوار را فراوری کرد.

معایب انرژی خورشیدی

معایب انرژی خورشیدی

فراوری انرژی فقط در هنگام تابش خورشید، یکی از بزرگ ترین مسائل فناوری خورشیدی می باشد. مثلا در هنگام شب یا در روزهای ابری مسلما تامین انرژی با مشکل روبرو می گردد. اگر روش های کم هزینه ای برای ذخیره کردن انرژی باشد، این مسئله مسئله ای به وجود نخواهد آورد، چراکه دوره های آفتابی طولانی انرژی اضافه را فراوری می نمایند. مثلا آلمان از کشورهای پیش رونده در فناوری خورشیدی است و هم اکنون بر توسعه ذخیره سازی انرژی تمرکز نموده است تا این مشکل را رفع سازد. البته بهتر است مد نظر داشته باشید که یکی از نگرانی های انرژی خورشیدی، آسیب به زمین و حیات وحش است.

خرابی زمین با انرژی خورشیدی

از نگرانی های انرژی خورشیدی، آسیب رساندن به زمین، فرسایش و از بین رفتن حیات وحش می باشد. بااینکه سیستم های خورشیدی PV در مکان های ثابتی جاگذاری می شوند، ولی ممکن است سیستم های بزرگ PV به منظور فراوری هر مگاوات برق به 3.5 تا 10 جریب زمین و تأسیسات CSP برای فراوری همین میزان به 4 تا 16.5 جریب زمین احتیاج داشته باشند. به منظور حل این مشکل باید تأسیسات را در قسمت های دارای کیفیت پایین یا در امتداد جاده ها و بزرگراه ها نصب کرد.

فرمول انرژی خورشیدی

کمبود مصالح برای استفاده از انرژی خورشیدی

بعضی فناوری های خورشیدی به متریال های کمیابی در فراوری خود احتیاج دارند. مثلا بیشتر مصالح نادر و کمیاب محصولات جانبی فرآیندهای دیگر می باشند و به طور مستقیم از معدن استخراج نشده اند. بازیافت مصالح PV و پیشروی های به دست آمده در موضوع نانو فناوری، بازدهی سلول های خورشیدی را افزایش داده و بالا بردن تأمین توان را کمک می نماید. ولی ممکن است پیدا کردن موارد جایگزین با تعداد بالاتر بتوانند نقش بسزایی در حل این مشکل داشته باشند. فناوری خورشیدی معایب خود را دارد و با هزینه های زیادی همراه است، ولی جایگزین خوبی برای سوخت های فسیلی می باشد. با این حال در راستای انرژی مطالعات به منظور بهره گیری از انرژی های نو مثل انرژی خورشیدی و بادی در دست انجام و پیگیری می باشد که با تامین امکانات مورد احتیاج برای استفاده از این دسته انرژی، به صورت گسترده در کیش به بهره برداری رسیده است. این مدل از فراوری انرژی در منطقه ها گرم و دارای آفتاب طولانی دیگر مثل کرمان و اهواز نیز راه اندازی شده است. وقتی با خرید بلیط هواپیما کرمان کیش به سمت این جزیره پرواز می کنید، احتمالا هم در کرمان و هم هنگام رسیدن به کیش این نیروگاه ها را خواهید دید.

منبع: تریپ
انتشار: 14 مرداد 1401 بروزرسانی: 14 مرداد 1401 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 1931

به "مزایا و معایب انرژی خورشیدی را بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مزایا و معایب انرژی خورشیدی را بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید