فیلم ، یک پدیده کیهانی عجیب که تلسکوپ جیمز وب کشف کرد

به گزارش مجله بابلسر، ایرنا نوشت: یک تصویر تازه تلسکوپ جیمز وب نشان می دهد که حداقل 17 حلقه غباری به وسیله یک نوع نادر ستاره ایجاد شده در یک حرکت موزون آسمانی قرار دارند.

فیلم ، یک پدیده کیهانی عجیب که تلسکوپ جیمز وب کشف کرد

یک چشم انداز جالب کیهانی در تصویر نو تلسکوپ فضایی جیمز وب سازمان ناسا جلوه گر شده است. دستکم 17 حلقه غباری متحدالمرکز به طور اسرارآمیزی از یک زوج ستاره ای نشات گرفته اند. این دو ستاره با نام جمعی ولف-رایت 140 در فاصله تنها بیش از پنج هزار سال نوری از زمین قرار دارند.

هر کدام از حلقه ها زمانی تشکیل شد که بادهای ستاره ای (جریانات گازی که ستاره ها در فضا منتشر می نمایند) از دو ستاره یادشده هنگام نزدیک شدن آنها به هم برخورد می کردند و بر اثر آن گازهای متراکم شده و غبار فراوری شد. حدود هر هشت سال، مدارهای این ستاره ها آنها را کنار هم می آورد و حلقه های غبار نشانه ای از گذر زمان است مانند حلقه های رشد روی استوانه تنه درخت.

علاوه بر حساسیت کلی تلسکوپ جیمز وب، ابزارهای مادون قرمز آن نیز بطور خاص توانایی مطالعه این حلقه های غبار را دارند. طیف سنج مادون قرمز این تلسکوپ بعلاوه ترکیبات این غبارها را برملا نموده است و اینها عمدتا از مواد خارج شده از نوعی ستاره موسوم به ستاره ولف - رایت (Wolf-Rayet) تشکیل شده اند. ستاره ولف-رایت یک ستاره نوع O است که با جرمی حداقل 25 بار بیشتر از جرم خورشید متولد می گردد.

ستاره های ولف-رایت در مقایسه با خورشید ممکن است عجیب به نظر برسند اما آنها احتمالا در تشکیل ستاره و سیارات نقش داشته اند. با استفاده از داده های تلسکوپ جیمز وب، این مطالعه نو برترین شواهد و مدارک را در این خصوص ارائه نموده که ستاره های ولف - رایت مولکول های غبار غنی از کربن فراوری می نمایند.

هر چند ستاره شناسان برآورد نموده اند که حداقل باید چند هزار ستاره ولف-رایت در کهکشان ما وجود داشته باشد اما تا به امروز تنها حدود 600 مورد از آنها کشف شده اند.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 26 مهر 1401 بروزرسانی: 26 مهر 1401 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 1972

به "فیلم ، یک پدیده کیهانی عجیب که تلسکوپ جیمز وب کشف کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیلم ، یک پدیده کیهانی عجیب که تلسکوپ جیمز وب کشف کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید