ساخت ربات تمیزکننده پنل های خورشیدی توسط محققان ایرانی

به گزارش مجله بابلسر، شستشوی پنل ها توسط نیروهای انسانی می تواند علاوه بر خطرات احتمالی، با هزینه های بسیار زیادی نیز روبرو باشد.

ساخت ربات تمیزکننده پنل های خورشیدی توسط محققان ایرانی

به گزارش خبرنگاران به نقل از تکنا، پژوهشگران در دانشگاه یزد پیروز به ساخت رباتی شدند که می تواند پنل های خورشیدی را به صورت اتوماتیک گردگیری کند.

روح الله عزیزی عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک یزد و یکی از محققان حاضر در این پروژه در خصوص این ربات می گوید: تمیز کردن پنل های خورشیدی با هدف بازدهی بهتر و افزایش عمر پنل ها انجام می گیرد. در حالی که استفاده از انرژی های تجدید پذیر مانند انرژی خورشید و فراوری برق توسط پنل های خورشیدی رو به افزایش است، احتیاج به این ربات های گردگیر نیز افزایش خواهد داشت. از طرفی آلودگی پنل ها می تواند علاوه بر کاهش طول عمر آنها، در بازدهی آنها نیز تاثیر منفی داشته باشد.

شستشوی پنل ها توسط نیروهای انسانی می تواند علاوه بر خطرات احتمالی، با هزینه های بسیار زیادی نیز روبرو باشد. یک ربات گردگیر علاوه بر کاهش هزینه به طور اتوماتیک می تواند عملیات گرد و خاک گیری را انجام دهد. این ربات با همکاری حمیدرضا احمدی دانشجوی مهندسی مکانیک و امیرحسین مشتاقیون دانشجوی ارشد کامپیوتر دانشگاه یزد طراحی شده و می تواند در انواع پنل های خورشیدی مورد استفاده قرار بگیرد.

این ربات به صورت اتوماتیک برنامه ریزی شده و عملیات تمیزکاری را در زمان مورد نظر انجام خواهد داد. از دیگر مزیت های استفاده از این ربات بومی می توان به کاهش هزینه ها، انجام برنامه ریزی و همچنین کاهش مصرف آب اشاره نمود. در آینده نیز قرار است این ربات در جهت افزایش سهولت حرکت و یا کیفیت تمیزکاری نیز توسعه داده گردد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 17 بهمن 1399 بروزرسانی: 17 بهمن 1399 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 1060

به "ساخت ربات تمیزکننده پنل های خورشیدی توسط محققان ایرانی" امتیاز دهید

1 کاربر به "ساخت ربات تمیزکننده پنل های خورشیدی توسط محققان ایرانی" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت ربات تمیزکننده پنل های خورشیدی توسط محققان ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید