توقف تخریب بنا در محدوده بافت تاریخی یزد

به گزارش مجله بابلسر، به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: با توجه به کمبود فضای پارکینگ در خیابان دهم فروردین، شهرداری یزد اقدام به تملک گاراژ کنترل کرده و عوامل اجرایی بدون هماهنگی و کسب مجوز از این اداره کل اقدام به تخریب بخشی از گاراژ مذکور کردند که با حضور نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی این عملیات در حال حاضر متوقف شده است.

توقف تخریب بنا در محدوده بافت تاریخی یزد

محسن ذاکری نیا اضافه نمود: این گاراژ که مربوط به دوره پهلوی است، به صورت حیاط مرکزی و سه طرفه ساخته شده و نه تنها دارای ارزش تاریخی است بلکه در محدوده بافت ثبتی یزد که به شماره 15000 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، قرار گرفته است.

وی شرح داد: امکان استفاده از گاراژ کنترل به عنوان پارکینگ عمومی وجود دارد اما این اقدام مانند هر فعالیت عمرانی در بافت باید فرآیند قانونی خود را طی نماید که اولین آن، قبل از هر گونه دخل و تصرف و یا تخریب ارائه برنامه و طرح به اداره کل برای اخذ مصوبه از شورای میراث فرهنگی استان و حوزه ستادی میراث فرهنگی کشور است.

ذاکری نیا گفت: اقدامات پیشگیرانه برای هر نوع تخریب غیرقابل جبران در محدوده بافت تاریخی از وظایف اصلی این اداره کل به حساب می آید و در این میان بحث ثبت دنیای این بافت تاریخی که سالهاست تلاش برای برطرف کردن مسائل آن ادامه دارد و پرونده آن نیز به تازگی برای ثبت دنیای در سال 2 0 1 7 به یونسکو ارسال شده، این وظیفه را پررنگ تر می کند.

وی شرح داد: با اینگونه اقدامات، مسائل زیادی گریبان بافت تاریخی وسیع ترین شهر خشتی دنیا را می گیرد و یکپارچگی بافت و زحمت هایی که در طول این سال ها برای دنیای شدن این شهر انجام شده است را از بین می برد.

ذاکری نیا گفت: مردم و مسئولان باید بدانند بافت تاریخی یزد در دنیا منحصر به فرد است و شایسته است این بافت منسجم و دست نخورده بماند و در موارد لزوم با کسب مجوز از اداره کل میراث فرهنگی اقدامات مرمتی و اجرایی انجام شود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان یزد اضافه نمود: زمانی که این بافت تاریخی به ثبت دنیای برسد، نظارت بر این بافت افزایش می یابد و دخل و تصرف در این میراث فرهنگی قانونمند و نظام مند انجام خواهد شد و عملکردمان در این حوزه بهبود خواهد یافت.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 28 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 458

به "توقف تخریب بنا در محدوده بافت تاریخی یزد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توقف تخریب بنا در محدوده بافت تاریخی یزد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید