تنسور در آنالیز های اولیه ضعیف تر از اسنپدراگون 888 و اگزینوس 2100 است

به گزارش مجله بابلسر، گوگل هفته گذشته از پرچم داران سری پیکسل 6 خود با تراشه تازه تحت عنوان تنسور رونمایی کرد. در حالی که انتظار می رود این تراشه قدرت پردازشی بالایی داشته باشد اما تست های اولیه نشان از عملکرد ضعیف تر آن به نسبت اسنپدراگون 888 و اگزینوس 2100 دارند.

تنسور در آنالیز های اولیه ضعیف تر از اسنپدراگون 888 و اگزینوس 2100 است

از همان ابتدای زمانی که خبرها و شایعه ها پیرامون گوشی های سری پیکسل 6 منتشر شد، در رابطه با تراشه تنسور شنیدیم. تراشه ای که گوگل مانور زیادی روی آن داد و البته بیشتر از اینکه در رابطه با قدرت پردازشی یا گرافیکی آن حرفی زده باشد، روی توانایی های آن در زمینه هوش مصنوعی و عکاسی محاسباتی و مواردی مثل این تمرکز کرد. زمینه ای که گوگل توانایی زیادی در آن دارد و بارها هم نتیجه را در گوشی های این شرکت شاهد بودیم.

تنسور پردازنده عجیبی است. در عین حال که در بخش هایی نظیر هوش مصنوعی و مانند آن توانایی زیادی دارد، از لحاظ پردازشی و گرافیکی یک پردازنده نسبتا پرچم دار به شمار میرود. یعنی در واقع نمی توان از آن به عنوان تراشه ای فوق العاده قدرتمند یاد کرد و این کمی می تواند نگران نماینده باشد چرا که پیکسل 6 و پیکسل 6 پرو تا یک سال قرار است به عنوان پرچم دارهای گوگل با برترین های بازار رقابت داشته باشند. این در حالی است که تراشه به کار رفته در آن ها حتی توانایی این را ندارد که برترین تراشه های کنونی را از پیش روی بردارد.

تنسور مبتنی بر لیتوگرافی 5 نانومتری سامسونگ است که در آن از دو هسته قدرتمند Cortex-X1، دو هسته نسبتا خوب از نوع Cortex-A76 (سال 2018) و چهار هسته از نوع Cortex-A55 به کار گرفته شده است. در واقع جز دو هسته اول و آخر، دو هسته میانی در گوشی های مالی استفاده می شوند و اصلا انتظار نداشتیم آن ها را در یک گوشی پرچم دار ببینیم.

Cortex-X1 به عنوان قدرتمندترین هسته موجود در این تراشه در پردازنده های اسنپدراگون 888 و اگزینوس 2100 هم به کار گرفته شده است که البته هر دو پردازنده با فناوری 5 نانومتری سامسونگ فراوری شده اند و می دانیم عملکرد آن چگونه است. بنابراین نتایج به دست آمده از تست گیک بنچ در بخش تک هسته ای نباید خیلی تعجب برانگیز باشد. البته توجه داشته باشید که تست گیک بنچ روی این تراشه در شرایطی به دست آمد که فرکانس هسته بزرگ روی 2.8 گیگاهرتز قرار داشت. در حالی که بارها دیدیم Cortex-X1 می تواند تا 2.9 یا حتی 3.0 گیگاهرتز هم کلاک گردد.

وقتی به بخش چند هسته ای می رسیم، تراشه تنسور ضعف خود را به نسبت اسنپدراگون 888 و اگزینوس 2100 نشان می دهد. در حالی که در تراشه پیکسل 6 از دو هسته بسیار قدرتمند Cortex-X1 استفاده شده است و در اسنپدراگون و اگزینوس تنها یک هسته، اما در آن تراشه ها شاهد سه هسته بسیار قدرتمند از نوع Cortex-A78 هستیم که به شکل محسوسی از Cortex-A76 سریع تر و بهتر هستند. از طرفی Cortex-X1 تراشه داغ و قدرتمندی است و باید دید گوگل چگونه توانسته دمای آن را در پیکسل 6 و پیکسل 6 پرو کنترل کند.

البته چون این گوشی ها به تازگی رونمایی شده اند، شاید کمی زود باشد در رابطه با قدرت سخت افزاری آن ها صحبت کنیم. بنابراین باید کمی منتظر بمانیم تا گوشی آپدیت های پایدار بیشتری دریافت کند و سپس به تست دوباره آن بپردازیم. اما آنالیز های اولیه نشان می دهد که تنسور در مقابل اسنپدراگون 888 و اگزینوس 2100 حرفی برای گفتن ندارد. همه این ها به کنار، نباید فراموش کنیم پیکسل 6 و پیکسل 6 پرو پرچم داران سال 2022 گوگل به حساب می آیند چرا که اواخر سال جاری راهی بازار می شوند. بنابراین خیلی زود باید آن ها را در مقابل پرچم دارانی قرار دهیم که از تراشه های اسنپدراگون 898 و اگزینوس 2200 به عنوان قلب تپنده بهره می برند. تراشه هایی که از هسته بسیار قدرتمند Cortex-X2 و Cortex-A710 تشکیل شده اند و به راحتی قادر به پشت سر گذاشتن تنسور خواهند بود.

در بخش پردازشگر گرافیکی شاهد عملکرد بسیار خوبی از سوی پیکسل ها هستیم. در حالی که انتظار می رفت Mali-G78 MP20 عملکرد خیلی خوبی نداشته باشد اما این تراشه فراتر از انتظار ظاهر شد و توانست بسیاری از گوشی های اندرویدی را در تست 3DMarks Wildlife Extreme پشت سر بگذارد. این تست روی 6 گوشی که پیکسل 6 که به تازگی به وسیله کاربران خریداری شده است انجام شد و به نظر می رسد ثبات زیادی هم بین نتایج وجود ندارد.

همان طور که گفته شد، گوگل خیلی توجه زیادی به قدرت سخت افزاری و پردازشی تراشه تنسور یا مقایسه آن از این نظر با اسنپدراگون 888 و اگزینوس 2100 حتی در مراسم رونمایی از گوشی هایش نداشت. چرا که هدف دیگری را با آن دنبال می نماید و آن هم یادگیری ماشینی یا فعالیت های مبتنی بر هوش مصنوعی است که قرار است فرایند عکاسی محاسباتی را در گوشی های سری پیکسل 6 مدیریت نمایند. این یعنی تراشه گوگل دقیقا در جایی که از آن انتظار می رفت عملکرد کم نظیری دارد و می تواند به گوشی های این شرکت در ثبت تصاویری فوق العاده یا ضبط ویدیوهایی با جزئیات بالا و جلوه های خاص نظیر موشن مود، Face Unblur، بهبود کیفیت صدا، اعمال HDRnet در ویدیوها تا وضوح 4K با سرعت 60 فریم بر ثانیه و مواردی مثل این یاری کند.

از طرفی گوگل چون هم سازنده سخت افزار است و هم نرم افزار، قطعا بهینه سازی های زیادی انجام داده است تا بین این دو، بیشترین مقدار هماهنگی بوجود بیاید. دقیقا مشابه کاری که اپل انجام می دهد. البته با این تفاوت که تراشه های اپل واقعا قدرتمند هستند و در خبر اخیر هم دیدیم که چگونه A15 توانست با اختلاف چشمگیری تنسور را از پیش روی بردارد. با این حال برای رسیدگی به کارهای روزانه، انجام بازی های سنگین، اجرای اپلیکیشن های پیچیده و مانند آن، تنسور به راحتی از پس احتیاج کاربران برخواهد آمد. حال شاید سرعت آن اندکی از پرچم دارهای رقیب کمتر باشد اما به طور کلی همه چیز خوب و رضایت بخش خواهد بود. به خصوص در بخش دوربین که انتظار می رود عملکرد فراتر از انتظاری را از نماینده های گوگل ببینیم.

منبع: GSMArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 10 آذر 1400 بروزرسانی: 10 آذر 1400 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 1696

به "تنسور در آنالیز های اولیه ضعیف تر از اسنپدراگون 888 و اگزینوس 2100 است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنسور در آنالیز های اولیه ضعیف تر از اسنپدراگون 888 و اگزینوس 2100 است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید