بازخوانی آدینه سیاه کوهنوردی، جنازه ای با کفش های کتانی در برف 2 متری!

به گزارش مجله بابلسر، رییس فدراسیون کوهنوردی از عوامل مختلف حادثه آدینه سیاه کوهنوردی سخن گفت.

بازخوانی آدینه سیاه کوهنوردی، جنازه ای با کفش های کتانی در برف 2 متری!

به گزارش خبرنگاران، پنجم دی ماه در ارتفاعات تهران شاهد حضور جمعیت زیادی از کوهنوردان و هموطنان بودیم که متاسفانه به دلیل کولاک و ریزش بهمن 11 تن از کوهنوردان جان خود را از دست دادند. قطعا در رخ دادن این حادثه عوامل زیادی دست به دست هم داده که رضا زارعی، رییس فدراسیون کوهنوردی در گفت وگو با خبرنگاران به آن اشاره نمود.

دست کم دریافت قله های تهران یکی از عوامل این حادثه / هیچ ارتفاعی دم دستی نیست!

رییس فدراسیون کوهنوردی، درباره علل وقوع حادثه ارتفاعات تهران که منجر به فوت 11 کوهنورد شد گفت: چند نکته در ایجاد این حادثه وجود دارد که باید به آن بپردازیم. در منطقه کلکچال بیشتر کوهنوردان به دلیل سرمازدگی جان خود را از دست دادند. یک عامل مهمی که باعث ایجاد این حادثه شد دست کم دریافت قله های اطراف تهران مانند کلکچال و دارآباد است. بعضی ها بر این تصورند زمانی که هشدارهایی صادر می گردد مربوط به قله های بالای 4 هزار متر است و فقط در آن جا خطر وجود دارد. باید بگویم این صحبت درست نیست چرا که اگر دقت کنیم در قله توچال حادثه ای نداشتیم و حوادث عمدتا پایین ارتفاع 3500 متری اتفاق افتاده که شامل منطقه کلکچال هم می گردد. بسیاری کلکچال را دست کم می گیرند و فکر می نمایند یک قله دم دستی است! این بی توجهی ها در حالی وجود دارد که عمده حوادث در این منطقه رخ می دهد.

او اضافه کرد: در دارآباد هم شاهد چنین وضعیتی بودیم که خوشبختانه منطقه دارآباد به گونه ای است که در زمان طوفان فرد می تواند از هر دره ای فرار کند و خود را نجات دهد درحالی که در کلکچال شما خواهید دید که منطقه مانند یک کاسه بوده و کوهنوردان داخل آن گیر می افتند. دست کم دریافت کوه کلکچال یکی از عواملی بود که باعث این اتفاق شد.

جامعه کوهنوردی احساس می نماید رویین تن است!/ ناآگاهی عموم مردم نسبت به ارتفاع

زارعی به ابعاد دیگر این حادثه پرداخت و بیان نمود: کلا جامعه کوهنوردی احساس می نماید که رویین تن بوده و سال هاست این قضیه در کوهنوردی وجود دارد. هنگامی که به بسیاری از باشگاه ها درباره حوادث تذکر داده می گردد می بینیم که بازهم فرایند قبلی خود را ادامه می دهند و در مورد جامعه کوهنوردی و باشگاه ها این موضوع صادق است. ناآگاهی مردم عادی نسبت به شرایط کوهستان و ارتفاع از عواملی بود که در حادثه آدینه به چشم خورد.

عمده حوادث ارتفاعات تهران برای افراد آماتور بود/ تعطیلی باشگاه ها باعث هجوم مردم به کوه شد

زارعی با بیان این که عمده حوادث اتفاق افتاده شده مربوط به اشخاصی بود که حرفه ای نبوده و به محیط کوهستان آشنا نبودند، ادامه داد: اگر دقت گردد به تازگی بحث بسته شدن باشگاه ها باعث شده مردم به طبیعت هجوم بیاورند که در تابستان هم این موضوع وجود داشت. حتی ما در جلسات مختلف نظیر جلسه ستاد کرونا در ورزش اعلام کردیم که بسته بودن باشگاه های ورزشی باعث شده حجم زیادی که در باشگاه ها فعالیت می کردند در طبیعت برای ورزش حضور پیدا نمایند و این موضوع می تواند تبدیل به بحران گردد. به عنوان مثال اگر تله کابین را مشاهده کنید خواهید یافت که در آدینه دو هفته گذشته با یک هجوم رو به رو بوده است. بسته شدن جهتهای شمالی و سفر نکردن مردم به سمت شهرهای مختلف از عواملی دیگری بوده که باعث شد جمعیت زیادی در تفرجگاه ها حضور داشته باشند. البته این مورد برای بیشتر شهرهایی که پای کوه قرار دارند، صدق می نماید.

او اضافه کرد: با این تفاسیر بسیاری از تفرجگاه های کوهستانی دچار بحران شده است که باعث می گردد حدود 100 نفر در توچال و تله کابین گیر نمایند. جمعیت هایی که به سمت شیرپلا و ... روانه شدند و حتی افرادی که در جهت تله کابین صعود کردند باعث چنین هجوم واقعا بی سابقه ای به سمت تله کابین شده بود. شاهدیم که تله کابین توچال در آخر هفته به دلیل سقوط بهمن و بحران جمعیت بسته بود، در صورتی که می توانست باز باشد و کار عادی خود را انجام دهد. تله کابین هم در این قضیه با بحران روبرو شده و بهترین روز هفته خود را می بندد تا فاجعه ای دیگر رخ ندهد.

باد زیاد باعث زمین گیر شدن کوهنوردان/ احتیاج به سامانه هشدار و مطالعه دقیق

زارعی گفت: یک نکته ای که در حادثه آدینه رخ داد و قابل تامل است سرعت باد بسیار زیاد در منطقه کلکچال بود و این یک مورد استثنایی را ایجاد کرد چرا که بیشتر این پیش بینی ها خبر از باد شدید می دادند اما محل و تاثیر گذاری آن معین نبود. عدم وجود سامانه هواشناسی کوهستان های شمال تهران در این حادثه کاملا احساس شد چرا که در صورت وجود می توانست به طور دقیق ارزیابی هایی صورت دهد و معین گردد در چه نقطه ای قرار است چه اتفاقی رخ دهد. سامانه هشدار در بسیاری از کشور های جهان وجود داد و معتقدم که این امر باید در منطقه ای مثل تله کابین وجود داشته باشد و جزو الزامات است. همچنین جدیدا تهران به یک جزیره گرمایی تبدیل شده و در سال های اخیر کمتر شاهد بارش برف در شهر تهران بوده ایم درصورتی که در ارتفاع این قضیه وجود ندارد. پیش بینی می گردد در سال های آینده این طوفان ها بیشتر گردد و باید متخصصین این امر، به این نکته توجه نمایند.

جدیدا از ستاد اطلاع رسانی و پیشگیری حوادث کوهستان استقبال نمی گردد/ بی توجه مردم به نصیحت های ستاد

رئیس فدراسیون کوهنوردی از عوامل دیگر این حادثه پرده برداشت و گفت: همانطور که گفته شد روز آدینه باد شدید و بی سابقه ای در منطقه رخ داد که یکی از عوامل مهم این حادثه به شمار می رود. همیشه در آن منطقه باد وجود داشت اما در روز آدینه شاهد بادی بودیم که می توانم بگویم واقعا بی سابقه بوده است. این باد باعث شد بسیاری از کوهنوردان زمین گیر شوند. همچنین نبود ستاد اطلاع رسانی و پیشگیری حوادث کوهستان در آن موقع می تواند یکی دیگر از عواملی باشد که باعث رخ دادن همچون حوادثی گردد. این ستاد همه ساله در مناطق مختلف فعالیت می نماید و بسیاری از افراد آن نیرو های داوطلبی هستند که از باشگاه های کوهنوردی تزریق می شوند. متاسفانه جدیدا دیگر از این ستاد استقبال نشده و دست هیئت تهران در این قضیه خالی است.

او ادامه داد: ستاد حوادث و پیشگیری در کلکچال مجبور بودند به دلیل طوفان گردنه را به سمت اردوگاه ترک کند. نادیده دریافت نصایح افراد ستاد که به سمت پایین آمدند یکی دیگر از عوامل این حادثه بوده است. فیلم های موجود نشان می دهد که بچه های باشگاه بهمن که ارتفاعات را ترک نموده و به سمت پایین می آمدند جلوی مردم می دریافتد اما متاسفانه بسیاری بی توجه بودند. پشتیبانی از همچون ستادی می تواند بسیار موثر باشد زیرا هنگامی که این ستاد در بیشتر مناطق استقرار داشت شاهد کم شدن این نوع حوادث بودیم. بی اعتمادی مرد به این ستاد هم یک نکته ای بود که باید به آن توجه گردد. بسیاری می گفتند که این نکات گفته شده برای ما نیست و برای دیگر افراد و کوهنوردان است!

عدم پشتیبانی از ستاد های متولی و نجات

زارعی گفت: عدم پشتیبانی ستاد های متولی در ارتفاعات تهران یکی از عواملی است که باعث شده نظم گذشته در ارتفاعات تهران وجود نداشته باشد. سازمان های متولی باید به این نکته توجه نمایند چرا که این ستاد احتیاج به امکانات و حقوق دارد و این موضوع نیست که کوهنوردان و اعضای ستاد بخواهند رایگان فعالیت نمایند. معتقدم باید حقوق و امکانات به این ستاد داده گردد تا افراد بیشتری از این ستاد استقبال نمایند. هنگامی که نیروهای داوطلب را از دست دهیم بعد ها دچار بحران خواهیم شد.

سرلوحه فدراسیون کوهنوردی، آموزش است

او در خاتمه گفت: سرلوحه فدراسیون کوهنوردی آموزش بوده چرا که طی 10 سال گذشته بیش از 200 هزار نفر از فدراسیون در بخش مربی گری مدرک گرفته اند. باید بگویم فدراسیون نه پلیس کوهستان است نه متولی امداد و نجات چرا که بودجه ای خاصی برای مدیریت این زمینه دیده نشده است. اگر پلیس کوهستان اجازه ندهد افرادی که دارای تجهیزات کوهستان هستند به صعود خود ادامه دهند کمتر شاهد این اتفاقات تلخ خواهیم بود و مردم عادی کمتر دچار این نوع بحران ها می شوند. نکته قابل تامل این است، جنازه ای که در کلکچال پیدا شد با کفش های کتانی بوده و باید بگویم مگر میگردد تصور کرد جایی که بیش از یک یا دو متر در یال کلکچال برف باشد طرف با کفش های کتانی باشد؟ این نشان از عدم آگاهی عمومی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 بهمن 1399 بروزرسانی: 20 بهمن 1399 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 1180

به "بازخوانی آدینه سیاه کوهنوردی، جنازه ای با کفش های کتانی در برف 2 متری!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازخوانی آدینه سیاه کوهنوردی، جنازه ای با کفش های کتانی در برف 2 متری!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید