آشنایی با روشهای قلمه زدن حسن یوسف

به گزارش مجله بابلسر، مهمترین و اصلی ترین نکته برای قلمه زدن حسن یوسف، انتخاب قلمه از گیاه بالغ و سالم است. در ادامه با روش های قلمه زدن حسن یوسف آشنا شوید.

آشنایی با روشهای قلمه زدن حسن یوسف

خبرنگاران | سرویس گیاهان و حیوانات - قلمه زدن گیاهان، یکی از روش های معمول در تکثیر و ازدیاد است و تعداد بسکمک از گیاهان آپارتمانی و باغچهای را میتوان از این طریق تکثیر کرد. البته برخی از گیاهان به دلیل ویژگی های خود به سادگی با قلمه گیری افزایش می یابند و در واقع سرعت ریشه زایی بالایی دارند و برخی دیگر به سختی و با کمک هورمونهای ریشهزایی مخصوص قابلیت تکثیر با قلمه را دارند . در مورد گیاه حسن یوسف، تکثیر و ازدیاد آن به روش قلمهزنی به سادگی تکثیر از طریق کاشت بذر و حتی شاید برای افرادی که در باغبانی و نگهداری از گل و گیاه تازه کار هستند، ساده تر نیز باشد، چرا که قلمه حسن یوسف به راحتی و حتی در آب ریشه میدهد و رشد میکند. مهمترین و اصلیترین نکتهای که برای قلمه زدن حسن یوسف باید توجه کنید، انتخاب گیاه بالغ و سالم است با این روش تکثیر در هر زمانی از سال می توانید گونه یکسانی از گل حسن یوسف مورد علاقه خود را پرورش دهید. در ادامه مراحل قلمه زدن حسن یوسف و شرایط نگهداری این گل زیبا گردآوری شده است. با خبرنگاران همراه شوید.

نحوه قلمه زدن حسن یوسف

مراحل و روشهای قلمه زدن گل حسن یوسف به شرح زیر میباشد:

قلمه زدن حسن یوسف در خاک یا بستر کاشت

  • در ابتدا با استفاده از یک چاقوی تیز و تمیز یا قیچی باغبانی هر تعداد قلمه ای که میخواهید از گیاه مادر بگیرید (انتخاب گیاه سالم، بالغ و شاخه قوی برای انتخاب قلمه خوب لازم است).
  • توجه داشته باشید، برش شاخه را درست زیر گره برگ و به صورت اریب انجام دهید همچنین بهتر است، هر شاخه ای که میبرید بین 10 تا 15 سانتیمتر طول داشته باشد.
  • سپس تمام برگهای نیمه پایینی قلمه را بکنید و دور بریزید. این کار برای اینکه تمام انرژی گیاه صرف ریشه زایی گردد، لازم است.
  • در صورتی که تمایل داشته باشید، برای ریشهزایی سریعتر میتوانید قلمه ها را به هورمون ریشه زایی آغشته کنید تا احتمال ریشه دهی قلمه ها افزایش یابد .
  • خاکی را که میخواهید قلمه را در آن قرار دهید تا ریشه بزند، آماده کنید. بهترین خاک برای کاشت و نگهداری حسن یوسف مخلوطی از خاک برگ، خاک باغچه و ماسه است.
  • توجه داشته باشید که خاک کاملا مرطوب باشد.
  • میتوانید با کمک یک مداد، سوراخی برای کاشت قلمه ایجاد کنید و قلمه حسن یوسف را در گودالی که در خاک ایجاد کردید بگذارید.
  • در زمان انتقال مراقب باشید ریشههای گیاه آسیب نبیند. همچنین لازم است حداقل پایینترین گره بدون برگ شاخه را بپوشاند. خاک را داخل گودال بریزید و آن را پر کنید.
  • برای ایجاد رطوبت و شرایط گلخانهای، روی گلدان یک کیسه پلاستیکی شفاف بکشید. همچنین میتوانید کل گلدان را داخل کیسه پلاستیکی بگذارید. در هر صورت باید مراقب باشید پلاستیک در تماس با گیاه قرار نداشته باشد. در صورت لزوم میتوانید برای دور کردن پلاستیک از خود گیاه از خلال دندان کمک بگیرید.
  • گلدان را در مکانی روشن با نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید.
  • قلمه حسن یوسف ظرف دو تا سه هفته ریشه تولید میکند. هر زمان که متوجه جوانه جدیدی در گیاه شدید به معنی آن است که گیاه ریشه زده است.

قلمه زدن حسن یوسف در آب

یکی از روشهای قلمه زدن حسن یوسف، قلمه در آب است. جالب است بدانید قلمه های این گیاه به آسانی در آب ریشه دار میشوند و میتوانید پس از ریشه دار شدن، قلمه ها را به گلدانهای مناسب انتقال دهید . به این منظور پس از این که از گیاه حسن یوسف بالغ و سالم طبق مراحلی که در بالا اشاره شد، قلمه گرفتید، آنها را در یک لیوان آب بگذارید و در مکانی با نور غیر مستقیم قرار دهید. لازم است هر یک روز در میان، آب قلمه را عوض کنید. همین که ریشهها رشد کردند، میتوانید قلمه را به خاک منتقل کنید .

پیشنهاد می کنیم برای آشنایی بیشتر با رموز نگهداری گل حسن یوسف در آپارتمان به لینک زیر مراجعه نمایید.

رموز نگهداری گل حسن یوسف در آپارتمان

منابع: کتاب راهنمای نگهداری گیاهان آپارتمانی، سایت گل و گیاه ایران، نارگیل

منبع: setare.com
انتشار: 1 بهمن 1399 بروزرسانی: 1 بهمن 1399 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 1022

به "آشنایی با روشهای قلمه زدن حسن یوسف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با روشهای قلمه زدن حسن یوسف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید