10 درصد آلودگی تهران برای موتورهای دوچرخ کاربراتوری است ، برنامه شهرداری برای خودروهای برقی

به گزارش مجله بابلسر، شهردار تهران با بیان اینکه 10 درصد از آلودگی تهران به موتورهای دوچرخ کاربراتوری ربط دارد، گفت: تعداد این موتورها بیش از 3 میلیون دستگاه تخمین زده می گردد که عمدتا کاربراتوری هستند و فراوری ذرات معلق آن ها بسیار بالاست.

10 درصد آلودگی تهران برای موتورهای دوچرخ کاربراتوری است ، برنامه شهرداری برای خودروهای برقی

به گزارش مجله بابلسر به نقل از شهرنوشت، پیروز حناچی امروز شنبه در آیین امضای دو تفاهم نامه همکاری مشترک با معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری که با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری برگزار گردید، گفت: این تفاهم نامه به دو موضوع مرتبط است که اولین آن تأسیس یک مرکز نوآوری برای خودروهای پیشرفته است که در سه زمینه موتورهای هوشمند، خودروهای سواری و اتوبوس های برقی موضوعیت دارد. تمرکز اولیه ما در شهرداری بر موتورهای برقی است اما خودروها و اتوبوس های برقی را نیز در برنامه داریم. 10 درصد از آلودگی تهران به موتورهای دوچرخ کاربراتوری ربط دارد که این روزها بیشتر هم حس می گردد؛ علی رغم این که مصوبات زیادی در این مورد داریم، کنترل زیادی بر آن ها وجود ندارد.

وی ادامه داد: تعداد این موتورها بیش از 3 میلیون دستگاه تخمین زده می گردد که عمدتا کاربراتوری هستند و فراوری ذرات معلق توسط آن ها بسیار بالاست. به همین خاطر است که در درجه اول کوشش می کنیم تا کارخانجات فراورینماینده این موتورها و دارندگان شان را تشویق به دوگانه سوز یا برقی کردن دستگاه های شان کنیم.

حناچی گفت: واقعیت این است که سامان دهی و رسیدگی به مشکل موتورهای دوچرخ کاربراتوری هم از منظر رعایت حقوق باقی شهروندان و هم از منظر رعایت حقوق موتورسواران حائز اهمیت است. آلودگی که بسیاری از این موتورها فراوری می نمایند به اندازه چندین خودروی یورو5 است. از طرف دیگر باید برای کسر بزرگی از آنها که موتور کار محسوب می شوند؛ به یک سیستم جایگزین برسیم تا توانایی پیمایش دست کم 80 کیلومتر در روز را داشته باشد. نکته اصلی که باید در خصوص بومی سازی این صنعت در نظر داشته باشیم؛ قابل توسعه و قابل تجاری شدن آن است. در خصوص خودرو و اتوبوس های برقی نیز چنین فعالیت هایی را انجام می دهیم.

شهردار تهران اضافه نمود: این مرکز نوآوری در زمینه های دیگر از قبیل توسعه خودروهای بدون سرنشین نیز فعالیت می نماید.

حناچی گفت: بخش دوم این تفاهم نامه نیز به شروع مطالعه برای ایجاد مراکز نوآوری مربوط است که همزمان، با ارائه لایحه ای از طرف شهرداری به شورای شهر این موضوع در حال پیگیری است.

وی اضافه نمود: شهر تهران پتانسیل بسیاری برای فعالیت این مراکز دارد و با وجود این تفاهم نامه، امور مربوط به آن ها بهتر پیش می رود؛ مناطقی نیز به عنوان پایلوت انتخاب می کنیم که زودتر وارد فرایند مطالعه و تحقیق شوند. تمام هدف ما این است که با استفاده از نیروهای نخبه، جوان و صاحب نظر بتوانیم بخشی از مسائل شهر را حل کنیم. امیدوارم این امر برای مردم شهر تهران منشأ خیر باشد.

شهردار تهران در بخش دیگری از اظهارات خود بیان نمود: هفته گذشته در کنفرانس جهانی Smart City که با میزبانی بارسلون برگزار گردیده بود، تهران در رقابتی با حضور 6 کلان شهر توسعه یافته دیگر از قبیل هلسینکی و سئول و لندن حضور داشت؛ هلسینکی برنده نهایی این رقابت شد اما تهران و فعالیت هایش نیز مورد تقدیر قرار گرفتند. در رقابت اصلی این کنفرانس 54 شهر با 450 پروژه شهری حضور داشتند. تردید ندارم که این تجربه به پیشرفت در امر هوشمندسازی تهران یاری می نماید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 26 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 191

به "10 درصد آلودگی تهران برای موتورهای دوچرخ کاربراتوری است ، برنامه شهرداری برای خودروهای برقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 درصد آلودگی تهران برای موتورهای دوچرخ کاربراتوری است ، برنامه شهرداری برای خودروهای برقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید