چگونگی شناسایی کشتی گیر کم کار در کشتی فرنگی

به گزارش مجله بابلسر، پنجمین وبینار دانش افزایی داوران اتحادیه جهانی پیرامون کشتی فعال و کشتی کم کار با تدریس رئیس کمیسیون داوران اتحادیه جهانی از آلمان برگزار گردید.

چگونگی شناسایی کشتی گیر کم کار در کشتی فرنگی

به گزارش خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی فدراسیون کشتی، گزارش ناصر فروتن رئیس کمیسیون داوران کشتی کشور از این وبینار به شرح زیر است:

در ابتدا آنتونیو سیلوستری، رئیس کمسیون داوری فدراسیون جهانی کشتی (UWW), درگذشت استفان قازریان از کشور ارمنستان که از داوران بین المللی و مدرس سابق اتحادیه جهانی کشتی بود را تسلیت گفت و بیان داشت که او یکی از مدرسین برجسته و از داوران عظیم بود که بسیاری از شاگردانش هم اکنون در عرصه داوری جهان فعال هستند.

سیلوستری در ادامه، به موضوع اصلی وبینار که کشتی کم کار و کشتی منفی بود پرداخت.

در ادامه با نمایش فیلم های مختلف از کشتی هایی که امتیازات زیادی در آن رد و بدل و همچنین فنون مختلفی درآنها اجرا شده بود، به پررنگ بودن نقش داور در مدیریت کشتی، راهنمایی و تشویق کشتی گیران به اجرای فنون اشاره و تاکید داشت که کشتی گیران به جای هل دادن یکدیگر، می بایست اقدام به اجرای فنون نمایند.

رئیس کمیسیون داوران اتحادیه جهانی کشتی سپس با نمایش اسلایدهای مختلف به شرح چگونگی شناسایی کشتی گیر کم کار در کشتی فرنگی پرداخت و سه مشخصه زیر را برای شناسایی یادآور شد:

1- کشتی گیر فعال، باحرکت به سمت حریف به دنبال تماس (Contact) هست

2- کشتی گیری فعال است که با دراختیار دریافت حریف (Hook) مقدمات اجرای فن را فراهم می نماید.

3- کشتی گیر فعال همواره در کوشش و آماده برای اجرای فن است.

آنتونیوسیلوستری، در ادامه با شرح اینکه کارکردن دست ها با کوشش برای اجرای فن، از هم متفاوت هستند، به مواردی اشاره نمود که نمونه هایی از کوشش برای دریافت و اجرای فن محسوب می شوند:

دست زیر کتف حریف بردن

در اختیار دریافت سر و گردن حریف

کمرگیری

در اختیار دریافت دست و کمر

همچنین اشاره شد در کشتی فرنگی کشتی گیران باید درحالت سینه به سینه (chest to chest) کار را ادامه دهند. وی تاکید نمود مربیان باید به کشتی گیران خود آموزش دهند که به دنبال اجرای فن و کسب امتیاز فنی باشند و رفتن به روی تشک وکسب یک امتیاز کافی نیست.

در کشتی فرنگی در اختیار دریافت حریف (Hook) نکته کلیدی است که آغاز گر اجرای فنون و تکنیک های مختلف برای اجرا است و کشتی گیران باید از ابتدا تا انتهای کشتی فعال و به دنبال اجرای فنون باشند، نه اینکه منتظر اعلام پاسیویته توسط داور باشند.

وی سپس با نمایش اسلاید به شرح در خصوص چگونگی شناسایی کشتی کم کار و کشتی منفی پرداخت و موارد زیر را مصداق کشتی پاسیو هستند:

قرار دریافت و ماندن در منطقه زون

بایک دست اقدام به بلاک کردن حریف

دریافت مچ دست

درگیر کردن انگشت ها (پنجه در پنجه)

قطع مکرر تماس بدنی با حریف

تظاهر به کوشش برای اجرای فن

کشتی دفاعی دریافت

موارد زیر هم جزء کشتی منفی محسوب می شوند:

بلاک کردن مداوم با گذاشتن سر بر روی سینه حریف

بلاک کردن با دو دست

امتناع از تماس دریافت و در گیر شدن با حریف

فرار از فن

سیلوستری همچنین متذکر شد که بهترین زمان برای دادن پاسیویته بعد از گذشت یک دقیقه و پانزده ثانیه تا یک دقیقه و سی ثانیه است، و در ثانیه های سرانجامی کشتی نباید پاسیویته داد چرا که کشتی گیر حریف وقتی برای جبران نخواهد داشت، بلکه بعد از قطع کشتی اخطار و پوئن داده گردد.

وی یادآور شد که داور در طول زمان مسابقه باید با خود فکر کند که برای مثال، کشتی گیر آبی دوبار حمله کرد و قرمز یک بار و سپس تصمیم به اعلام سیگنال برای درخواست پاسیویته کند.

نکات دیگری که داور ملزم به رعایت آنها در طول مسابقه است را با استفاده از اسلاید دیگری به شرح زیر متذکر شد:

ضد حمله ها

کدام یک از کشتی گیران حریف را در اختیار می گیرد (hook)

قطع کشتی در صورت احتیاج

داشتن ارتباط چشمی با قاضی و رئیس تشک

کدام کشتی گیر در منطقه زون هست

استفاده از واژگان UWW

استفاده مداوم از تذکرات شفاهی

دانستن وقت مناسب برای اعمال قوانین وتذکرات

قدرتمند در هشدار دادن به کشتی گیران

عدم تلف کردن وقت کشتی یا دیر آغاز کردن (بعداز قطع)

استفاده از دستها برای ارسال پیغام آماده کردن مربیان و تماشاچیان (BLUE ATTACK,RED CONTACT)(سیلوستری برای مثال از آقای پرتی (Pertti vehvilinen), به عنوان یکی از داوران قاطع یاد کردند)

نکته دیگری که توسط وی بازآموزی گشت، فرایند دادن پاسیویته بود که برای داوران شرح دادند، بار اول و دوم همراه با امتیاز و قطع کشتی، ولی بار سوم بدون قطع کشتی انجام خواهد شد.

سیلوستری تاکید نمود که داوران برای دادن پاسیویته در زمانی که کشتی صفر-صفر و یا،یک-یک است نباید دیر تصمیم گیری نمایند چرا که کشتی گیر حریف وقت مناسب برای جبران داشته باشد، درفیلمی که ایشان برای نمونه نمایش دادند 1 دقیقه و 18ثانیه از وقت کشتی باقی مانده بود.

همچنین وی تاکید داشت که مربیان در دادن پاسیو توسط داور به هیچ عنوان چلنج ننمایند چون پذیرفته نخواهد شد.

نکته دیگر، برای دادن اخطار و پوئن، ابتدا باید کشتی قطع گردد و پس از تذکر شفاهی اخطار و پوئن لحاظ گردد و برای دادن پاسیویته ابتدا باید کشتی گیر کم کار به درستی شناسایی گردد.

ایشان تاکید داشتند که در زمان قطع کشتی برای دادن پاسیویته، اگر کشتی گیری درحال اجرای فن بود ابتدا صبر کنید تا کشتی به حالت معمول برسد و در خصوص جای گیری داوران اشاره نمودند که مهم است داور به گونه ای جاگیری کند که به کشتی گیران نزدیک نباشد و بتواند آنها را تحت نظر داشته باشد. داور باید کشتی گیر فعال راحمایت کند و اجازه تکمیل فن را به او بدهد.

رئیس کمیسیون داوران اتحادیه جهانی کشتی در سرانجام به سوالات مطرح شده شرکت نمایندگان پاسخ داد و با اشاره به وبینارهای برگزار شده قبلی گفت که این وبینارهای آموزشی همچنان ادامه خواهد داشت و در هفته آینده نیز وبیناری در رشته کشتی آزاد تحت عنوان کشتی گیر کم کار و فعال برگزار خواهد شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 2 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 721

به "چگونگی شناسایی کشتی گیر کم کار در کشتی فرنگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونگی شناسایی کشتی گیر کم کار در کشتی فرنگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید