هر بیماری تنفسی، میزان آسیب پذیری در آلودگی هوا افزایش می دهد، بین مرگ ناشی از کرونا و میزان آلاینده هوا ارتباط مستقیم وجود دارد

به گزارش مجله بابلسر، خبرگزاری خبرنگاران- فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران گفت: جایی که بالاترین میزان آلودگی هوا را دارد، میزان ابتلا به کرونا بیشتر است.

هر بیماری تنفسی، میزان آسیب پذیری در آلودگی هوا افزایش می دهد، بین مرگ ناشی از کرونا و میزان آلاینده هوا ارتباط مستقیم وجود دارد

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، دکتر علیرضا زالی در حاشیه جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران در استانداری تهران اضافه نمود: از استاندار تهران تشکر می کنم که به دلیل اهمیت سلامت شهروندان، سومین جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوا را تشکیل دادند. این جلسه مصوبات بسیار خوبی داشت و بخشی از برنامه های میان مدت استان تهران تسریع شد.

وی گفت: پیشنهاد تعطیلی تهران بسیار هوشمندانه و بر اساس گزارش کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی مستقر در تهران انجام گرفته است.

دکتر زالی درباره تاثیر آلودگی هوا بر ابتلا به بیماری کرونا، اضافه نمود: هر بیماری تنفسی، میزان آسیب پذیری و مخاطرات تنفس را در آلودگی هوا افزایش می دهد. این موضوع به صورت تجمیعی و تصاعدی بر میزان ابتلا و مرگ و میر تاثیر منفی دارد.

وی اضافه نمود: آلاینده های هوا معمولا موجب اختلال در سیستم های فیزیولوژی تنفسی می شوند، بنابراین این موضوع باعث افزایش بار بیماری کرونا می شود.

دکتر زالی گفت: در شهر تهران شاهد بیماری های آلرژیک و زمینه ای تنفسی در گروه های مختلف سنی به خصوص در خردسالان و افراد کهنسال هستیم. آلودگی هوا موجب افزایش خطر پذیری این افراد می شود.

وی اضافه نمود: نکته بعدی این است که بین مرگ و میر ناشی از کرونا و میزان آلاینده های هوا ارتباط مستقیمی وجود دارد که سازمان بهداشت جهانی هم در میزان ابتلا و هم در میزان مرگ و میر چند بار این موضوع را بیان کرده است.

زالی ادامه داد: در حال حاضر با توجه به اینکه آمار ابتلا به کرونا در تهران با شیب نسبتاً ملایم تری در مقایسه با سایر استان ها در حال کاهش است و بیمارستان ها آماده امواج احتمالی بعدی بیماری می شوند، هرگونه موضوع جدید درمانی در بیمارستان ها می تواند موجب اختلال در خدمت رسانی شود.

وی اضافه نمود: نکته بعدی که خیلی مهم است توزیع جغرافیایی مناطقی از تهران است که بالاترین میزان تراکم آلایندگی را دارند. یعنی در جا هایی که بالاترین میزان آلودگی هواست در همانجا نقاط داغ یا هات اسپات بیماری کروناست. خیلی از محدودیت هایی که در سنوات گذشته می توانستیم در تهران اعمال کنیم مثل بحث گسترش ساعات طرح ترافیک یا زوج و فرد از درب منازل در حال حاضر وجود ندارد، زیرا به علت شیوع بیماری کرونا منجر به افزایش باز توزیع بار مضاعف به حمل و نقل عمومی می شود و مسائل ما را در تهران بیشتر می کند.

وی گفت: یکی از گلوگاه های بحرانی در ابتدا شیوع بیمارری کرونا در تهران حمل و نقل عمومی بخصوص مترو است و این چالشی است که استاندار هم در اعمال محدودیت ها به آن اشاره داشت.

دکتر زالی اضافه نمود: با توجه به اینورژن (وارونگی هوا) بسیار متراکمی که هم اکنون در تهران وجود دارد ویروس کرونا از شرایط اقلیمی و پیرامونی مطلوب تری برخوردار می باشد و میزان ثبوت ویروس در محیط شهر افزایش می یابد. یعنی وقتی تهویه لازم در شهر و یا فضا های عمومی اتفاق نیفتد ویروس زمان بیشتری را برای بقای خود طی خواهد کرد، بنابراین می تواند باعث افزایش آلودگی شود.

وی گفت: مهمترین مسئله در این شرایط حضور نیافتن غیر ضرور در شهر است، چون هم موجب حفاظت در مقابل آلوگی هوا می شود و هم در مقابل ابتلا به کرونا مصونیت بیشتری پیدا می کنیم به خصوص گروه های پر خطر از جمله افراد مسن و افراد با بیماری زمینه ای و تنفسی مزمن و یا کسانی که مبتلا به آسم هستند. بچه ها و سایر گروه های سنی که دچار بیماری آلرژیک و حساسیتی هستند باید در منزل بمانند.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 20 بهمن 1399 بروزرسانی: 20 بهمن 1399 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 1156

به "هر بیماری تنفسی، میزان آسیب پذیری در آلودگی هوا افزایش می دهد، بین مرگ ناشی از کرونا و میزان آلاینده هوا ارتباط مستقیم وجود دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر بیماری تنفسی، میزان آسیب پذیری در آلودگی هوا افزایش می دهد، بین مرگ ناشی از کرونا و میزان آلاینده هوا ارتباط مستقیم وجود دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید