مقاله: آداب و رسوم چهارشنبه سوری در شهرهای مختلف ایران

به گزارش مجله بابلسر، تبریز: آتش بازی و گره گشایی از قدیم معمول بوده است آتش افروختن در این اواخر متداول شده است. آجیل و میوه خشک خوردن از ضروریات است و ترک نمی گردد. اگر دوست یا مهمان و تازه واردی داشته باشند باید حتماً شب چهارشنبه سوری خوانچه ای از آجیل و میوه خشک برای او بفرستند. از دیگر خصوصیات مردم تبریز آن است که از بام خانه ها بر سر عابرین آب می پاشند؛ این عادت از آداب بسیار قدیم نژاد ایرانی است و در زمان ساسانیان معمول بوده است که در جشن نوروز مردم بر یکدیگر آب میپاشیده اند و هنوز در میان ارمنیان و زردشتیان ایران هم معمول است که در یکی از جشن های خود بر یکدیگر آب می ریزند. در تبریز هم در میدان ارک توپی است مانند توپ مروارید طهران که زنان به آن متوسل می شوند. در آذربایجان مخصوصاً در شهر تبریز تیر انداختن در شب و چهارشنبه سوری بسیار متداول است و حتی بدرجه ای در این باب مبالغه می کردند که سابقاً در هر کجا فوج سربازی بود می بایست در آن شب صف بکشند و دسته جمع تیر بیندازند و صاحب منصبان نمی توانستند افواج خود را از این کار مانع گردند.

مقاله: آداب و رسوم چهارشنبه سوری در شهرهای مختلف ایران

آش بیمار: در خانه ای که بیماری باشد شب چهارشنبه سوری باید در شفای او کوشید که بیماری او به سال دیگر نرسد برای این کار آشی می پزند که در میان زنان به نام آش بیمار یا آش امام زین العابدین بیمار معروف است باید بادیه مسین بدست گرفت و با قاشق به در خانه ای یا به در اطاق همسایه رفت و چنانکه او نداند که این خواهش از جانب کیست با آن قاشق بر آن ظرف مسین کوبید و صاحب خانه یا اطاق وجداناً مکلف است که چیزی که بتوان در آش ریخت مانند آرد یا برنج یا غلات و بنشن و پیاز و هر چه از این قبیل در خانه موجود باشد و اگر نیست چند شاهی پول در آن ظرف بریزد. هر چه در ظرف ریخته می گردد باید در ترکیب آش داخل گردد و اگر پول در آن ظرف دریوزه گری ریختند با آن پول باید لوازم آش را تدارک دیده و از آن آش بیمار را داد و بازمانده آن را به تهی دستان رهگذر داد و همین آش هر دردی را شفا می بخشد.

سرویس خانه داری -شامگاه آخرین سه شنبه سال را چهارشنبه سوری می نامند. روزی که از گذشتگان دور جشن گرفته شده و مردم به استقبال نوروز می فرایند. اما چند سالی است که این روز به جای شادمانی و جشن دریافت به زمانی برای آتش بازی های غیر اصولی تبدیل شده و گاه با وقوع حوادثی کام بسیاری از خانواده ها تلخ شده است. اما سنت های قدیمی چهارشنبه سوری چه بوده است؟ آیا از این رسوم اطلاعاتی دارید؟

منبع مقاله: آداب و رسوم چهارشنبه سوری در شهرهای مختلف ایران

انتشار: 3 شهریور 1400 بروزرسانی: 3 شهریور 1400 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 1592

به "مقاله: آداب و رسوم چهارشنبه سوری در شهرهای مختلف ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقاله: آداب و رسوم چهارشنبه سوری در شهرهای مختلف ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید