دستور دستگیری 9 وزیر کنونی و سابق عراق صادر شد

به گزارش مجله بابلسر، ایرنا نوشت: کمیسیون النزاههعراق امروز (دوشنبه) با صدور بیانیه ای از صدور حکم دستگیری 9 وزیر، 12 نماینده مجلس و 11 استاندار در ماه نوامبر (آبان- آذر) اطلاع داد.

دستور دستگیری 9 وزیر کنونی و سابق عراق صادر شد

به گزارش شبکه خبری سومریه نیوز، اداره تحقیقات کمیسیون النزاهه (کمیسیون شفافیت) در بیانیه خود اضافه نمود: از این 9 وزیر، 2 نفر از وزاری کنونی و 5 نفر از وزرای سابق و 2 نفر از وزرای اسبق هستند.

در این بیانیه همچنین به صدور حکم جلب و دستگیری یک استاندار کنونی و 11 استاندار سابق و 118 عضو شورای فرمانداری کنونی و 26 عضو سابق و 11 عضو اسبق این شورا و همچنین دستگیری 32 مدیرکل از جمله 19 مدیر کنونی وزارت نفت، برق، آموزش و پرورش، بهداشت، صنعت و دفتر اوقاف اهل سنت و 11 مدیر سابق در شورای وزیران، شهرداری بغداد، وزراتخانه های آموزش عالی و بهداشت اشاره شد.

اداره تحقیقات تاکید نمود که مجموع حکم های صادر شده به 256 مورد می رسد که 221 حکم از این تعداد، حکم جلب و باقی احکام مربوط به دستگیری می گردد که 51 مورد از این احکام اجرا شده و 68 متهم نیز به دادگاه های مربوطه ارجاع داده شدند.

مرحله نخست اعتراضات در عراق روز اول اکتبر (9 مهر ماه) ابتدا با درخواست مبارزه با فساد و انجام اصلاحات مالی و گسترش خدمات عمومی شروع شد، اما رفته رفته مطالبات سیاسی به آن اضافه شد، بطوری که گروهی از معترضان خواهان اصلاح قانون انتخابات و قانون اساسی این کشور شدند و بعضی دیگر شعار براندازی دولت را سر دادند.

اعتراضات بار دیگر از 25 اکتبر (سوم آبان) با تشویق بعضی عناصر داخلی و بعضی بازیگران منطقه ای و بین المللی در عراق شروع شد و با تشدید خشونت ها اجازه و فرصت کافی برای اصلاحات ساختاری و قانونی و حتی بسته های مالی و صدور دستورالعمل های مختلف به دولت داده نشد که این امر باعث شد عادل عبدالمهدی از ریاست بر دولت استعفا دهد. اگرچه بسیاری معتقد بودند که با استعفای عبدالمهدی شورش های خشونت بار در عراق سرانجام می یابد، اما همچنان گروه هایی سعی نموده اند از بازگشت آرامش و عادی سازی اوضاع اجتماعی در عراق به هر قیمت جلوگیری نمایند.

310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 5 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 219

به "دستور دستگیری 9 وزیر کنونی و سابق عراق صادر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستور دستگیری 9 وزیر کنونی و سابق عراق صادر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید