خبرنگاران قرارداد سرمایه گذاری هند در چابهار رقابتی در فضای تجارت منطقه ای است

به گزارش مجله بابلسر، چابهار- خبرنگاران- مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: قرارداد سرمایه گذاری هندی ها در فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار قراردادی با مدل رقابتی در فضای تجارت منطقه ای است.

خبرنگاران قرارداد سرمایه گذاری هند در چابهار رقابتی در فضای تجارت منطقه ای است

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور بمبئی ما را تجربه کنید.

بهروز آقایی روز چهارشنبه در گفتوگو با خبرنگار خبرنگاران اظهارداشت: قرارداد BOT بین ایران و هند در مورد تامین و ورود تجهیزات تخلیه و بارگیری بندر شهید بهشتی چابهار است و این قرارداد سرمایه گذاری هندی ها در فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار قراردادی با مدل رقابتی در فضای تجارت منطقه ای بوده و این یکی از دغدغه های مدیران کشورهای در حال توسعه، فائق آمدن بر مسائل تامین مالی پروژه هاست.

وی بیان نمود: امروزه با مدیریت قوی و هوشمندانه و مشوق های سرمایه گذاری می توان شرایط حضور سرمایه گذاران بین المللی را برای اجرای پروژه های تعریف شده و انتقال دانش و تکنولوژی نوین به کشور مهیا کرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: داشتن منابع زیرزمینی نظیر نفت و گاز و نیروی انسانی کارآمد به تنهایی جهت توسعه پایدار منطقه و کشور کافی نبوده بلکه با مدیریت قوی و هوشمندانه و مشوق های سرمایه گذاری می توان شرایط حضور سرمایه گذاران بین المللی را برای اجرای پروژه های تعریف شده و انتقال دانش و تکنولوژی نوین به کشور مهیا کرد.

وی بیان نمود: به همین دلیل امروزه جلب نظر سرمایه گذاران احتیاجمند طراحی و ایجاد روش های متنوع قراردادی است.

آقایی اعلام نمود: بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان دروازه تجارت به کشورهای عضو IORA، افغانستان، CIS و آسیای میانه همچنین نزدیکی این بندر به بنادر حوزه دریای عمان و اقیانوس هند از منظر تجارت دریایی، خشکی و امنیتی بهترین جهت ترانزیتی به کشورهای این منطقه محسوب می گردد.

وی با اشاره به هدف گذاری بر ارتقای موقعیت بندر شهید بهشتی چابهار درباره مزیت های قرارداد بین ایران و هند در مورد بندر شهید بهشتی چابهار بیان نمود: با توجه به موارد مطرح شده و ارزش تبادلات تجاری قابل ملاحظه هندوستان با تمامی کشورهای فوق الذکر در سنوات قبل و پیش بینی ترانزیت حجم زیادی از کالا در سال های اخیر از بنادر هندوستان، می توان نقش و موقعیت بی نظیر بندر شهید بهشتی چابهار در این تبادلات را از مهمترین دلایل پذیرش سرمایه گذاری هندی ها برشمرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: از طرفی با توجه به وجود معادن با خلوص رقابتی در افغانستان که بیش از 2 میلیارد تن در سال برآورد می گردد و قراردادهای 2 کشور هند و افغانستان در مورد بهره برداری از این معادن، توجیه این نوع مدل سرمایه گذاری و تفاهم نامه های سه جانبه را دو چندان می نماید.

وی با بیان اینکه به همین دلیل قراردادی با طرف هندی شامل سرمایه گذاری در تجهیزات، اپراتوری و تعمیر و نگهداری محدوده ترمینال برای انجام خدمات بندری منعقد شد، توضیح داد: بر اساس شرایط قرارداد، مستأجر (طرف هندی) توافق نموده که حداقل 85 میلیون دلار تجهیزات مورد توافق سرمایه گذاری را تأمین و اعطای خط اعتباری در حدود 150 میلیون دلار توسط EXIM بانک هند برای توسعه بندر شهید بهشتی چابهار تعهد شده است.

آقایی ادامه داد: بر اساس این قرارداد بین ایران و هند، نخستین محموله برای تجهیز بندر شهید بهشتی چابهار شامل 2 دستگاه جرثقیل سرمایه گذاری شده کشور هند بوده که 12 بهمن با حضور معاون امور بندری و مالی بنادر و دریانوردی، مدیرکل امور سیاسی وزارت امور خارجه هند، نماینده وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و مدیران شرکت هندی IPGL رونمایی شد.

وی ادامه داد: هر یک از این جرثقیل ها 140 تن ظرفیت دارد که به عنوان بخشی از تعهدات سرمایه گذاری 85 میلیون دلاری سرمایه گذار هندی به بندر شهید بهشتی چابهار وارد شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه در واقع رونمایی از محموله تجهیزات استراتژیک تخلیه و بارگیری طرف هندی در بندر چابهار در راستای فعال سازی قرارداد تجهیز و بهره برداری از بندر شهید بهشتی چابهار بین سازمان بنادر و دریانوردی و طرف هندی، به بندر چابهار است، گفت: البته ما تاکید داریم که سرمایه گذاری یک کشور مانعی برای مشارکت سایر کشورها در طرح های توسعه ای بندر شهید بهشتی چابهار نیست.

وی توضیح داد: ظرفیت 8.5 میلیون تنی بندر چابهار در انتها فاز اول توسعه بندر شهید بهشتی یکی از مواردی است که می تواند امتیازات ایران از چنین قراردادی با کشور هند را بیشینه سازد.

آقایی با اشاره به پروژه های زیرساختی در حال ساخت در چابهار بیان نمود: برای ایجاد تجارت دریا برد در بندر چابهار، 17 پروژه سرمایه گذاری برای ساخت انواع انبارها، مخازن نفتی و گازی، محوطه های پارکینگ کامیون منعقد شده و در دست اجرا است بر این اساس جمهوری اسلامی ایران تا به امروز یک میلیارد و 300 میلیون دلار در ایجاد زیرساخت های مورد احتیاج و تجهیز بندر چابهار سرمایه گذاری نموده و ضرورت دارد سرمایه گذار هندی در تأمین تجهیزات این بندر تسریع کند.

وی در تشریح مدل قرارداد BOT بین ایران و هند اضافه کرد: در این مدل قرارداد علاوه بر تأمین تجهیزات خدمات اپراتوری انجام تمامی فرآیندهای تخلیه و بارگیری کالا و کانتینر به کشتی، برنامه ریزی و انبارداری در محوطه اسکله های طرح توسعه، خدمات کانتینرهای یخچالی، کالای خطرناک، خن کاری، جابجائی کانتینر در محوطه ها، صفافی و انتقال الکترونیکی داده ها جزء تعهدات طرف هندی است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به تاریخچه قراردادهای مالی با هندی ها تاکید نمود: بعد از تصویب و ابلاغ قرارداد در سال 1394، طرفین متعهد شدند مشخصات فنی تجهیزات مورد احتیاج جهت انجام خدمات ترمینال کانتینری و جنرال کارگو را احصاء و فرآیند مقدمات تأمین تجهیزات به وسیله برگزاری مناقصه توسط کارگروه مشترک ایران و هند انجام گردد تا بعد از ایجاد زیرساخت های طرح توسعه بندر شهید بهشتی هندی ها تجهیزات مدرن تخلیه و بارگیری را بر اساس برنامه زمانبندی در ترمینال نصب و عملیاتی کند.

سهم هندی ها از قرارداد 10 ساله

وی درباره سهم و منفعت هندی ها در صورت انجام تعهداتشان در این قرارداد اظهارداشت: در این قرارداد درآمدهای حاصل شده مطابق تعرفه های سازمان بنادر و دریانوردی در 10 سال با لحاظ کردن توسعه ترانزیت و ترانشیپ توسط هندی ها به این صورت محاسبه و قابل وصول خواهد بود که طی پنج سال اول قرارداد، سهم شرکت هندی (مستاجر) در حوزه واردات 40 درصد، در حوزه ترانزیت و ترانشیب کالاها 70 درصد و در حوزه صادرات 50 درصد خواهد بود.

آقایی ادامه داد: طی پنج سال دوم قرارداد با هندی ها نیز، سهم شرکت هندی (مستاجر) در حوزه واردات 30 درصد، در حوزه ترانزیت و ترانشیب 60 درصد و در حوزه صادرات 50 درصد خواهد بود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه فرآیند سرمایه گذاری قرارداد 10 ساله در حال اجرا است لذا در سفر رییس جمهوری به جهت آغاز بهره برداری از بندر شهید بهشتی چابهار توافق نامه ای با شرایط جدید مبنی بر اجرای موقت قرارداد تا تأمین تجهیزات توسط هندی ها با مدل صرفاً اپراتوری منعقد شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان دروازه ای برای افغانستان و ازبکستان عمل نموده، گفت: از جمله امتیازات چابهار شامل ترانزیت خروجی 673 کانتینر، 350 تن حاوی میوه های خشک، میوه های تازه، دانه های سبزیجات و روغن از افغانستان به بندرهای ناوا شوا، موندرا و کندلا در غرب هند، ترانزیت خروجی هشت کانتینر به وزن 120 تن از افغانستان به چین به وسیله بندر شهید بهشتی چابهار، شامل مواد معدنی و میوه های خشک،541 کانتینر از بندر کندلا (به وزن 81246 تن) کالاهای اساسی (شامل گندم، نخود و شکر) برای صادرات به افغانستان به وسیله مرز ایران و افغانستان و ترانزیت 25 تن میوه خشک از ازبکستان به وسیله مرز زمینی حیراتان-دوغارون-چابهار به هند بوده که موجب شده نقش اصلی را در حوزه حمل و نقل ایران بازی کند.

منبع: ایرنا
انتشار: 21 بهمن 1399 بروزرسانی: 21 بهمن 1399 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 1242

به "خبرنگاران قرارداد سرمایه گذاری هند در چابهار رقابتی در فضای تجارت منطقه ای است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران قرارداد سرمایه گذاری هند در چابهار رقابتی در فضای تجارت منطقه ای است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید