خبرنگاران ظرفیت رسانه ها و سمن ها برای معرفی روز مراغه مورد توجه قرار گیرد

به گزارش مجله بابلسر، مراغه - خبرنگاران - معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان مراغه با اشاره به اینکه 16 اردیبهشت به عنوان روز مراغه مورد توجه اهالی فرهنگ و هنر این شهرستان واقع شده است، گفت: بهره گیری از ظرفیت رسانه ها و سمن ها برای معرفی روز مراغه، مهم ترین عامل برای حرکت بخشی به این رویداد فرهنگی است.

خبرنگاران ظرفیت رسانه ها و سمن ها برای معرفی روز مراغه مورد توجه قرار گیرد

سیدعلی موسوی شامگاه چهارشنبه در جلسه رسانه ای شدن فرهنگ با موضوع روز مراغه که به میزبانی خبرگزاری جمهوری اسلامی برگزار گردید، اضافه نمود: رسانه می تواند یاریگر تمامی کنش هایی باشد که زمینه ساز پیشرفت جامعه و نیز محرک گروه های فرهنگی و اجتماعی است.

وی ادامه داد: اصحاب رسانه امروزه در زمینه توسعه اجتماعی، فرهنگی، مالی و سیاسی نقش موثر دارند و باید از ظرفیت آنان به صورت بهینه و هدفمند استفاده گردد.

وی اضافه نمود: روز مراغه در سال های گذشته با مجموعه اقداماتی که صورت گرفته، حرکتی فرهنگی را در سطح شهرستان رقم زده است و بنده نیز به عنوان نماینده دولت از طرف دستگاه های اجرایی قول مساعد می دهم تا با استفاده از فضای رسانه ای و با رعایت شرایط روز جامعه بتوانیم در 16 اردیبهشت سال آینده این روز را در شان مراغه برگزار کنیم.

وی اضافه نمود: برگزاری آیین های مختلف در این روز و ایجاد تحرک های فرهنگی و اجتماعی می تواند اقدام موثری برای ثبت صندلی مراغه در داخل کشور و نیز ثبت جهانی آن توسط یونسکو باشد.

روز مراغه رویدادی فرهنگی، زنده و پویاست

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مراغه گفت: رویداد روز مراغه، برنامه ای زینتی نبوده و برنامه و رویدادی فرهنگی، زنده و پویاست.

ناظم عزیزی اضافه نمود: 16 اردیبهشت یادآور حرکت و جنبش فرهنگی برای هویت بخشی به داشته های تاریخی و فرهنگی و اجتماعی مراغه است.

وی بیان نمود: روز مراغه، حرکتی مردمی بوده و ریشه در هویت، پیشینه و مکتب متعالی این شهر تاریخی دارد، ضمن اینکه ظرفیتی برای شناساندن این خطه است.

وی با اشاره به برگزاری رویداد روز مراغه در سال های گذشته ادامه داد: این حرکت فرهنگی تا به امروز در قالب سه دوره برگزار گردیده و چهارمین دوره آن نیز در اردیبهشت 1400 با حمایت های مردم و مسئولان برگزار خواهد شد.

وی اضافه نمود: در این راستا اگر این رویداد با همراهی مردم اجرا گردد، خروجی و نتایج آن مثبت خواهد بود چراکه صاحب روز مراغه، مردم این خطه هستند و از این رو باید به صورت خودجوش در اجرای آن نیز مشارکت داشته باشند.

وی گفت: در رویداد روز مراغه طی سال 1400 نیز همانند سال ها و دوره های گذشته، سمن ها نقش مهمی خواهند داشت و از این منظر باید از ظرفیت آنان استفاده بیشتری گردد.

وی ادامه داد: مهم ترین چالش و دغدغه در برگزاری این رویداد این بوده که تا به امروز نتوانسته ایم ظرفیت های این شهرستان را همراه با برنامه های آن معرفی کنیم.

وی اضافه نمود: در راستای برگزاری رویداد روز مراغه با مشارکت فعال شهرداری، هرساله جشنواره های مراغه در آیینه عکس و مراغه در آیینه شعر به عنوان برنامه های فرهنگی اجرا می گردد اما برنامه ریزی برای این روز باید بسیار فراتر و گسترده تر باشد تا به نتیجه مطلوب برسد.

مدیرعامل انجمن تاریخ پژوهان مراغه با اشاره به خاستگاه روز مراغه گفت: در طول سال های گذشته و پس از برگزاری همایش عبدالقادر مراغی و به دنبال آن ثبت جهانی این شخصیت بزرگ در یونسکو، حرکتی با هدف شناساندن هویت مکتب مراغه در این شهرستان شروع شده بود.

محمد مشتری اضافه نمود: پس از آن نیز با شروع طراحی بنیاد عبدالقادر مراغی و چندین حرکت فرهنگی، در سال 1395 با انجام چندین گردهمایی با حضور کارشناسان تاریخ و فرهنگی، تصویب روز مراغه به شورای اسلامی شهر ارائه و در جلسه شورای فرهنگ عمومی این شهرستان نیز مطرح شد.

وی ادامه داد: بر اساس این طرح، روز مراغه با مشارکت اصلی و محوری شورای اسلامی شهر، شهرداری، میراث فرهنگی و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی باید برگزار و اقدامات موثری برای ثبت جهانی آن در تقویم یونسکو می شد.

وی با اشاره به انتخاب 16 اردیبهشت به عنوان روز مراغه اضافه نمود: با توجه به اینکه سالروز بسته شدن زیج ایلخانی به عنوان نقطه عطفی در تاریخ و مکتب مراغه بود، این روز مصادف با 16 اردیبهشت برای روز مراغه انتخاب شد.

وی اضافه نمود: شهر مراغه با جنبش بزرگ نجوم، کتابخانه 400 هزار جلدی و برخورداری از مکتب غنی و شخصیت های بزرگ علمی، فرهنگی و هنری ظرفیتی بزرگ قابل توجهی است که با تجمیع این ظرفیت ها، حرکتی پویا به نام روز مراغه شکل می گیرد.

مدیرعامل انجمن دوستداران میراث فرهنگی مراغه نیز گفت: برگزاری شب فرهنگی رمضان و نیز اجرای برنامه های فرهنگی و هنری در مجاورت آثار تاریخی این شهر در قالب روز مراغه می تواند زمینه ساز غنای این رویداد را فراهم سازد.

خاطره پهلوانی اضافه نمود: توجه به گردشگری و اکوتوریسم از جمله معرفی منطقه فسیلی، جاذبه های طبیعی و تاریخی در کنار ترویج ظرفیت های موجود در زمینه ورزش های آبی و توریسم سلامت در این رویداد می تواند در معرفی این شهرستان موثر باشد.

دبیر کارگروه کشاورزی انجمن تدبیر مهر مراغه نیز گفت: روز مراغه نباید منتهی به یک روز گردد و از این رو باید سیاست گذاری و برنامه ریزی های مناسبی برای بهره گیری از این رویداد انجام گیرد.

علی نوبخت اضافه نمود: معرفی زمینه های مساعد برای سرمایه گذاری و بهره گیری از داشته های فرهنگی و مالی این شهرستان نیز باید مورد توجه برگزارکنندگان و متولیان روز مراغه قرار گیرد.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی مراغه نیز گفت: برگزاری نمایشگاه های کتاب به صورت مجازی با نمایش آثار نویسندگان، هنرمندان و مولفان این شهرستان نیز از جمله پیشنهادهایی است که در رویداد روز مراغه می تواند اجرا گردد.

پری اسدی اضافه نمود: برگزاری مسابقات فرهنگی و هنری مقاله و کتاب در زمینه معرفی مراغه و نیز برپایی نمایشگاه در محل آثار فاخر تاریخی نیز از حرکت هایی است که می تواند در قالب رویداد روز مراغه مورد توجه قرار گیرد.

مدیرعامل انجمن همای سبز مراغه نیز گفت: با توجه به شرایط کرونایی جامعه، ایجاد مراکز معرفی جاذبه های اکوتوریسم با همکاری رسانه ها لازم است.

حسن امیرفرهنگی اضافه نمود: اجرای برنامه های مراغه گردی در قالب بازدید از جاذبه های طبیعی از جمله منطقه فسیلی نیز می تواند حرکتی برای معرفی ظرفیت های مراغه در رویداد روز مراغه باشد.

مدیرعامل انجمن نجوم رصدخانه مراغه نیز گفت: برگزاری رویداد ملی ساعت زمین در آستانه روز مراغه می تواند حرکتی فرهنگی برای شناساندن مراغه به عنوان شهر نجوم باشد.

محسن خانبابازاده اضافه نمود: برگزاری مسابقه مجازی با رویکرد عکاسی و گرافیک نجومی و نیز مسابقه فرهنگی نجوم در مکتب مراغه با همکاری آموزش و پرورش و نیز نامگذاری یکی از میادین شهری با نام روز 16 اردیبهشت از مطالبه ها و پیشنهادهای سمن ها برای روز مراغه است.

حسین مطلوبی، سردبیر هفته نامه افرازه نیز گفت: همزمان با اجرای برنامه های فرهنگی در روز مراغه باید ظرفیت های توسعه این شهرستان نیز شناسایی و با مشارکت فعال اصحاب رسانه معرفی گردد.

هادی حیدروش، فعال فرهنگی مراغه نیز گفت: برگزاری هفته فرهنگی در کشورهای همسایه نیز از جمله رویکردهایی است که باید در قالب روز مراغه مورد توجه قرار گیرد و از آن برای معرفی این رویداد استفاده گردد.

مدیرعامل انجمن همیاران تعلیم و تربیت مراغه نیز گفت: تدوین کتاب و طراحی شهر دوستدار کودک با همکاری شهرداری و برگزاری جشنواره کودک شاد در مراغه از جمله طرح هایی است که می تواند در قالب برنامه های فرهنگی روز مراغه استفاده گردد.

حسین مولوی با تاکید بر لزوم بهره مندی اقشار مختلف از برنامه های مناسب فرهنگی و اجتماعی، اضافه نمود: در رویداد روز مراغه نباید از اجرای برنامه های فرهنگی برای بچه ها غفلت گردد.

به گزارش خبرنگاران امروزه فرهنگ و جامعه تا حدی تحت تاثیر رسانه واقع شده است که بعضی از صاحب نظران دیگر رسانه را از نهادهای اجتماعی و فرهنگی جدا نمی دانند.

امروزه رسانه ها برای تعریف واقعیت اجتماعی و ترسیم الگوهای تعامل اجتماعی اقتدار بیشتری دارد و بر همین اساس نخستین جلسه هماهنگی برای برگزاری روز مراغه در سال 1400 به میزبانی خبرگزاری جمهوری اسلامی برگزار و تصاویر آن به صورت زنده به وسیله پیج اینستاگرامی این دفتر به آدرس irna-maragha پخش شد.

هدف از برگزاری این جلسه در حقیقت اعلام آمادگی اصحاب رسانه برای نقش آفرینی در این رویداد فرهنگی و تقویت تعامل اجتماعی بین نهادهای مدنی و مسئولان اجرایی عنوان شد.

میزگرد روز مراغه میزگرد روز مراغه میزگرد روز مراغه میزگرد روز مراغه میزگرد روز مراغه میزگرد روز مراغه میزگرد روز مراغه

منبع: ایرنا
انتشار: 12 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 12 اردیبهشت 1400 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 1407

به "خبرنگاران ظرفیت رسانه ها و سمن ها برای معرفی روز مراغه مورد توجه قرار گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ظرفیت رسانه ها و سمن ها برای معرفی روز مراغه مورد توجه قرار گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید