خبرنگاران احداث باغ موزه دفاع مقدس قزوین، ضرورتی انکارناپذیر

به گزارش مجله بابلسر، قزوین - خبرنگاران - باغ موزه دفاع مقدس، تصویرگر رشادت های ایثارگران و شهدا در هشت سال جنگ تحمیلی است و احداث آن در قزوین برای انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسل های جدید ضرورتی انکارناپذیر است.

خبرنگاران احداث باغ موزه دفاع مقدس قزوین، ضرورتی انکارناپذیر

جهت دریافت خدمات طراحی ویلای کردان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

به گزارش خبرنگاران، امروزه با شبیخون فرهنگی دشمنان و کوشش مذبوحانه آنها برای نفوذ به اقشار مختلف جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان به وسیله شبکه های ماهواره ای و فضای مجازی، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و ترسیم رشادت های دوران دفاع مقدس در مقابله با اهداف شوم دشمنان بسیار تاثیرگذار است.

هم اینک بیش از سه دهه از دفاع مقدس و جنگ تحمیلی گذشته و حفظ آثار دفاع مقدس در جامعه کنونی و ایجاد مرکزی برای انتقال مفاهیم و ارزش های آن به نسل جدید از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و نقش موثری در تقویت اتحاد، انسجام و همبستگی میان اقشار مختلف جامعه ایفا خواهد نمود.

در این راستا کار احداث باغ موزه دفاع مقدس در استان با اختصاص زمینی به مساحت 10 هکتار در مجاورت بوستان باراجین شهر قزوین در سال 86 کلید خورد اما متاسفانه در نهایت در سال 96 با اعتبار یک میلیارد و 200 میلیون تومان کلنگ زنی شد.

این طرح طی این سال ها به دلایل مختلف از پیشرفت فیزیکی محسوسی برخوردار نبوده و هم اینک تکمیل و بهره برداری از آن به یک مطالبه جدی شهروندان قزوینی تبدیل شده است.

باغ موزه دفاع مقدس قزوین، نیازمند تسریع در اجرا

رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان قزوین در این خصوص گفت: ساخت موزه دفاع مقدس یک کار فرهنگی است و بنیاد حفظ ارزش های دفاع مقدس دنبال این رویداد مهم فرهنگی است تا بتواند برای انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسل جدید گام برداشته باشد.

امیر بهنام پیری با اشاره به جمع آوری سه هزار جلد اسناد شهدای استان مربوط به دوران دفاع مقدس، تاکید نمود: با راه اندازی موزه دفاع مقدس تمامی آثار متعلق به شهدای هشت سال جنگ تحمیلی و همچنین بعضی از ادوات جنگی در معرض دید علاقه مندان گذاشته می شود.

این مسوول با بیان اینکه موزه دفاع مقدس در قزوین مظلوم واقع شده است، خاطر نشان کرد: این طرح متعلق به همه آحاد جامعه و تمامی سازمان ها است و برای تسریع در احداث آن باید همه دستگاه ها همکاری نمایند.

وی اضافه نمود: باغ موزه دفاع مقدس قزوین در بوستان باراجین در 9 هزار و 700 متر مربع زیربنا و در 2 طبقه احداث خواهد شد و تا به امروز بیش از 20 جلسه تخصصی برای تسریع در احداث آن در استانداری، بنیاد حفظ آثار مرکز و استان و شهرداری قزوین برگزار شده است.

این مسوول گفت: هم اکنون تا شروع فصل سرما چندماهی باقی مانده است و باید هرچه سریعتر عملیات ساخت این باغ موزه شروع شود و زمانی که برای نقشه خوانی و طراحی سایت از دست رفته، جبران شود.

وی گفت: جای خوشحالی است که سردار عراقی که جزو مدیران ستاد کل نیروهای مسلح، مشاوره بنیاد مرکز و از فرماندهان استان قزوین است این طرح را پیگیری می نماید.

پیری اضافه نمود: امیدواریم این طرح، شروع به کار خوبی را داشته باشد و همه دستگاه ها پای کار بیایند و با انتخاب پیمانکار طرح، بیشتر از این شاهد اتلاف وقت نباشیم.

وی با اشاره به تخصیص زمین برای این طرح، اضافه نمود: این زمین در آینده کفاف باغ موزه را نمی دهد و امیدواریم بتوانیم یک زمین پنج هکتاری در کنار این طرح که متعلق به اداره کل اوقاف و امور خیریه است را خریداری نموده و یک کار ماندگار و با ارزش در استان انجام دهیم.

اجرای فاز اول باغ موزه دفاع مقدس قزوین شروع می شود

استاندار قزوین با اشاره به ساخت باغ موزه دفاع مقدس استان، گفت: مطالعه فاز اول این پروژه از سوی مشاور طرح شروع شده و باید فاز میدانی آن با انتخاب پیمانکار شروع شود و شهرداری بر این امر نظارت داشته باشد.

به گزارش خبرنگاران ؛ راهنمایی الله جمالی پور گفت: امیدواریم با همت موجود و پیگیری سردار عراقی از فرماندهان قزوینی هشت سال دفاع مقدس و سپاه استان بتوانیم فاز اول را پیش از سال آینده به خاتمه برسانیم و تا سال آینده این مجموعه در معرض بازدید عموم قرار گیرد.

وی با اشاره به ضرورت حفاظت از آثار دفاع مقدس برای نسل های آینده، گفت: امنیت امروز جامعه مرهون رشادت ها و ایثارگری رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس است و همه ما باید برای حفاظت از ارزش های آن دوران کوشش کنیم.

جمالی پور با تاکید بر ضرورت ایجاد موزه دفاع مقدس در استان، توضیح داد: همه دستگاه ها باید برای احداث این موزه همکاری لازم را داشته باشند تا کار ماندگاری برای حفاظت از آثار دفاع مقدس در استان اجرا شده باشد.

وی یاد آور شد: در راستای تکمیل طرح باغ موزه دفاع مقدس، ماموریت هایی به دستگاه های اجرایی استان ابلاغ شده است چون همه ما مدیون خون شهدا هستیم و باید دین و وظیفه خود را نسبت به آنها ادا کنیم.

اصول فنی و مهندسی در ساخت باغ موزه دفاع مقدس قزوین رعایت شود

یکی از فرماندهان قزوینی دوران دفاع مقدس که ساخت این طرح را با جدیت پیگیری می نماید، گفت: یکی از نگرانی ها و دلواپسی های ما رعایت نشدن اصول فنی، معماری و مهندسی در این طرح است چون معتقدیم آثاری که احداث می شود تا سال ها مورد قضاوت آیندگان قرار خواهد گرفت.

سردار عبدالله عراقی اضافه نمود: کار مطالعاتی بسیار خوبی در مورد این پروژه صورت گرفته و هماهنگی های خوبی در استان وجود دارد و با حضور در جلسات این طرح، شاهد پیشرفت خوب پروژه باغ موزه دفاع مقدس استان بودیم.

رییس اداره امنیت ستاد کل نیروهای مسلح توضیح داد: این طرح دارای مجموعه های فرهنگی، ورزشی و تفریحی است و اگر بتوانیم امکانات لازم را در این مجموعه فراهم کنیم خدمات مناسبی به خانواده ها و بازدیدنمایندگان ارائه خواهد شد.

وی در مورد باغ این موزه، اضافه نمود: مطالعات بسیار خوبی در این زمینه صورت گرفته و انگیزه و هماهنگی بسیار خوبی در استان وجود دارد و امیدواریم بتوانیم طرحی زیبا و ماندگار برای آیندگان در استان ایجاد نماییم.

باغ موزه دفاع مقدس قزوین در هشت وادی طراحی و اجرا می شود

جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان قزوین و ناظر طرح گفت: در اجرای این طرح از یک مشاور بومی استفاده نموده ایم که از ظرفیت های مهندسی استان است و به توپوگرافی منطقه آشنایی کامل دارد.

علی کردی اضافه نمود: قرارداد ما با مشاور طرح نهایی شده و نقشه برداری کامل از سایت با توپوگرافی منطقه به صورت کامل انجام گرفته است.

وی اضافه نمود: مشاور طرح، کار خود را به دو بخش ساختمان و باغ موزه متمرکز نموده و بازدیدهای متعددی از باغ موزه های استان های دیگر انجام داده تا از تجارب آنها در طراحی فاز یک باغ استفاده کند.

کردی اضافه نمود: مشاور طرح، آماده شروع به کار است و باید کار سایت و باغ را مرحله به مرحله طبق برنامه زمانبندی شده پیش ببریم.

این مسوول گفت: برخلاف تصور عمومی که این سایت به دلیل توپوگرافی خاص مناسب احداث باغ موزه نیست باید اذعان کرد که این توپوگرافی و فراز و نشیب ها برای باغ موزه دفاع مقدس بسیار مناسب است.

وی اضافه نمود:باغ موزه دفاع مقدس قزوین در هشت باغ و وادی طراحی شده تا ارزش ها و افتخارات دفاع مقدس را با بهره گیری از تپه ماهورها و توپوگرافی های خاص منطقه به معرض دید مردم قرار دهد.

کردی گفت:باغ موزه دفاع مقدس استان با استفاده از توپوگرافی منطقه باراجین با استان های دیگر متفاوت خواهد بود و از حالت تصنعی در نمایش تجهیزات و ابزارهای دوران جنگ تحمیلی خارج خواهد شد.

منبع: ایرنا
انتشار: 27 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 711

به "خبرنگاران احداث باغ موزه دفاع مقدس قزوین، ضرورتی انکارناپذیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران احداث باغ موزه دفاع مقدس قزوین، ضرورتی انکارناپذیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید