آغاز عملیات احیای برج و باروی دروازه جنوبی گنبد سلطانیه

به گزارش مجله بابلسر، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان از عملیات احیای برج و باروی دروازه جنوبی گنبد سلطانیه خبر داد.

آغاز عملیات احیای برج و باروی دروازه جنوبی گنبد سلطانیه

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان، امیر ارجمند روز 28 خرداد گفت: احیای دروازه جنوبی گنبد سلطانیه از اوایل خرداد ماه آغاز شده و امیدواریم تا پایان شهریور به اتمام برسد. پروژه خوانا سازی سنگ ها و تهیه آن ها و باززنده سازی بخشی از برج و باروی بخش جنوبی در سال های گذشته اجرا شده است و این باززنده سازی برج و باروی بخش جنوبی همچنان در حال انجام است و به این منظور از امکانات داخلی مجموعه و استادکاران پایگاه میراث جهانی سلطانیه استفاده می شود. تمامی سنگ های برج و بارو از محلی که سابقاً در تأمین سنگ مجموعه سلطانیه مورد استفاده قرار می گرفته، تأمین می شود.

او اضافه نمود: ارگ شهر سلطانیه دارای دو دروازه شمالی و جنوبی است که مهم ترین دروازه های ورودی و خروجی در زمان ایلخانیان بود. اجرای این طرح با هدف بازگرداندن عظمت و شکوه گنبد تاریخی سلطانیه و معرفی بیش از پیش آن به عنوان یک جاذبه معماری و فرهنگی زنجان انجام می شود.پلان برج و بارو گنبد سلطانیه کاملاً موجود است به نحوی که در برخی قسمت ها پی سنگی و در دیگر بخش ها دیوار برج نزدیک به چهار متر می رسد.

ارجمند گفت: احیای دروازه ها و برج و باروی گنبد سلطانیه می تواند راستا تازه ای برای بازدید کنندگان فراهم آورد و گردشگری مجموعه را از محوطه ارگ با توجه به کاوش ها و مطالعات باستان شناسی به دست آمده را تسهیل کند و به غنای این بازدید ها بیفزاید.

گنبد سلطانیه در سال 1310 در فهرست میراث ملی و تیرماه سال 1384 در فهرست میراث جهانی (یونسکو) ثبت شده است. این اثر، یادگار دوره ایلخانیان در ایران و یکی از آثار ثبت شده کشور در فهرست میراث جهانی محسوب می شود. این گنبد به دست سلطان محمد خدابنده در قرن هشتم احداث شده و هم اکنون بزرگ ترین گنبد آجری جهان به شمار می آید. شهرستان سلطانیه با 30 هزار نفر جمعیت در 40 کیلومتری مرکز استان واقع شده است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 25 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: babalaser.ir شناسه مطلب: 706

به "آغاز عملیات احیای برج و باروی دروازه جنوبی گنبد سلطانیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آغاز عملیات احیای برج و باروی دروازه جنوبی گنبد سلطانیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید